• pellen94

Hur förbereda pastasallad?

Hej!

Vår dotter ska döpas på söndag och vi ska bjuda på pastasallad efteråt. Frågan är hur man bäst förbereder pastasallad för 50 pers.?!
    , blanda med dressing och förvara i kastruller, men det blir ju MYCKET pasta...
    Grönsakerna tänkte jag också göra i ordning dagen innan, skölja och hacka...men ska de förvaras i påsar eller burkar? I kyl eller i rumstemperatur?
    Tar gärna emot tips och råd! Tack på förhand!
    /pellen94

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-06 16:39:22:
    Det fattas lite i mitt inlägg . Efter "5o pers.?! " och innan ", blanda" ska det stå. Jag tänkte koka pastan dagen innan"

• Svar på tråden Hur förbereda pastasallad?
  • bluebride

koka den pasta du behöver och lägg dem i en påse, du kan göra samma sak med grönsakerna. jag har gjort pastasallad så många gånger, och oftast gör jag så det räcker till tre måltider för mig.

• merlot

hur går de??
    med ditt fixande?
    Har du fått dina svar?

• pellen94

Ja, ett svar har jag ju fått När man paketerar i påsar, ska man ha luft då eller ska man ha så lite luft som möjligt i påsen? Vad för grönsaker måste skäras samma dag? Ska man ha alla tilölbehör i separata skålar, eller blir det trist?
    Tänkte ha med följande:
    Penne pasta Tricolore
    Pesto resp. vinägrette
    Grönsallad
    Ruccola
    Gurka
    Körsbärstomater
    Majs
    Rädisor
    Fetaost
    Skinka
    (alt. tonfisk)
    Oliver
    Rödlök

• merlot

sallad ska vara i vatten.För då blir de krispigare.du kan förbereda alla grönsaker ser ja.men inte rödlöken för smaken förvinner fort när man delar eller skivar dom.
    Om du har gjort pasta..så kan du göra dom Al dente.och skölja av dom och lägga de i en bytta eller en back.De måste vara sköljda ordentligt eftersom de finns risk att de klibbar sej.

• pellen94

Tack merlot!
    Ska man hacka salladen och ha den i en skål/burk med vatten alltså? Kan man inte ha pastan i en påse eller kastrull? Vad menar du med back? Jag tänkte som sagt koka pastan och blanda hälften med pesto och hälften med vinägrette. Behöver man skölja den då? Jag har hört att man aldrig ska skölja pasta...är det fel?

• merlot

men lägger du pastan i påse,så kan de inte andas ordentligt.men ja menar om du har nått stort att lägga pastan i.Jag är kock o jag vet att man kan skölja pastan.
    De avgör du själv om du hackar den eller inte.Spelar ingen roll.japp och du ska ha salladen i en skål eller burk.

• pellen94

Men klibbar pastan om den är blandad med dressing?

• merlot

nej de gör de inte.Trodde du skulle ha pastan var för sej.Om du ska blanda i dressing så är de ok.

• lycklig fru

Jag brukar alltid göra så att jag har mycker olivolja på pastan efter att jag sköljt av den. Då klibbar den definitvt inte.

• pellen94

Så bra, för jag tror det blir godast om jag blandar i dressingen när pastan är varm

• lilla trollets mamma

Hej! vi funderar också på o ha pastasallad när sonen döps om en månad, ska ni ta tårta eller kaffe eller nå efteråt? Nyfiken bara vi vet inte riktigt hur vi ska göra =) Hur mkt kommer det kosta för er ungefär om man får fråga? Har bjudit ungefär lika många :)

• pellen94

lilla trollets mamma:
    Ja, vi ska ha köpta tårtor till kaffet. Har inte bestämt om jag ska baka några kakor också eller inte. Tror det kommer gå på 2-3 000:- allt som allt. Vi kommer vara 43 vuxna, 6 barn och 6 spädbarn (tror vi).

• pellen94

Handlade en del grönsaker på Lidl (nyöppnat nära där vi bor) och fick ned kostnaden en del!

Svar på tråden Hur förbereda pastasallad?