• fitforfight

Gravid och hjärtklappning.Hjälp!!

Så här är det:

Jag är gravid i v.20 och har dom 3 senaste lördagarna fått helt galen hjärtklappning. Dom 2 första gångerna försvann det efter 20 minuter ,men i lördags varade det i 2 timmar innan sjukvårsupplysningen sa att jag direkt skulle åka in till akuten.
    Jag fick komma in direkt då jag nästan höll på att svimma och knappt kunde gå själv av utmattning.

Dom gjorde EKG och kopplade upp mig till någon maskin för att övervaka min hjärtaktivitet och tog olika prover.

Jag var ganska lugn (till motsvarighet till min sambo)
    Jag har tidigare haft struma med mycket  hjärtklappning och var övertygad om att det hade kommit tillbaka,men icke!

Ingen struma och allt annat var bara fin,fint!

Någon annan som har det likadant?

• Svar på tråden Gravid och hjärtklappning.Hjälp!!
  • TerrorMorsan

jaa när jag var gravid åt jag seloken, inget fel på mitt hjärta säger dom,,,

Väck mej när jag är död för då vill jag leva
  • metallgem

Det är enligt min bm vanligt med hjärtklappning under graviditeten, jag har haft det från och till, inget farligt men rätt obehagligt..

• fitforfight

Jag hade kunnat leva med det om det gick över snabbt ,men 2 timmar fixar jag inte. Sen så bor min kille 13 mil här ifrån så får jag det när jag är ensam så är det inte kul i och med att jag blir som förlamad i kroppen.

• lilyanna

Jag har oxå hjärtklappning och jag är i vecka 20 med, enligt min BM så finns det inget att göra åt det annat än att ta det lugnt när det inträffar.

Men jag förstår precis hur du känner det, och det är framförallt jobbigt när det håller i sig så länge, numera behöver jag inte ens resa mig upp från stolen utan jag får hjärtklappning ändå.

• solhem

Jag kan få hjärtklappning om jag ligger på rygg, eller sitter tillbakalutad. Tror att det beror på att man trycker på kroppspulsådern då - har läst nåt om att det händer vid graviditet.

• rafmagn

Usch, vad jobbigt! jag hade hjärtklappning när jag var gravid, men inte så illa som du. Jag provade att ta ett varmt fotbad samtidigt som jag baddade bröstet med blöt kall handduk. Vet inte om det hjälpte så mycket...men det kändes ju bra att göra NÅGOT.
    Jag tycker du ska fråga din läkare om du kan ta Inderal, som sänker pulsen något. Hoppas du börjar må bättre.

• H o p e

Hej, har läst lite här i tråden. Jag lider av konstant hjärtklappning sedan 3 år tillbaka. Det utlöstes efter att jag hade tränat inför och sprungit Lidingöloppet. Äter idag 25 mg seloken och det hjälper jättebra. Men så fort min kropp utsätts för någon påfrestning som tex en infektion så kommer det tillbaks trots medicinen. Måste då höja dosen för att bli av med det. Funderar nu hur det kommer bli under en eventuell graviditet. Jag skulle absolut inte kunna vara utan medicinen.

TS hur har det gått för dig? Har du fortfarande hjärtklappning och har du blivit erbjuden någon medicin?

Någon annan som har liknande erfarenheter?

• mira83

jag har struma som vaknar till under första veckorna under graviditeten,sedan kan fostret producera dessa hormonet själv då mår man nästan som vanligt.Har haft jätte mycket hjärtklappning i början,äter lite seloken varje dag och mår mycket bättre efter det,hjärtklappningen försvinner.Seloken lugnar ner hjärt arbetet.
    Sk B-blockerare,kallas medicinen.

Prata med läkaren på Vc och säg att det känns väldigt obehagligt och att du vill ha något mot ditt hjärtklappning.
    lYCKA TILL

• miruska

jag har likadant och frågade läkaren igår vad det kan vara. kommer inte ihåg vad det hette. men det var tydligen för att jag är lång/smal. Fick rådet att sitta ner med båda fötterna på golvet och lyfta framdelen av fotsulan så att vaden spänner sig. eller om man ligger ner, spänna upp foten och tårna uppåt så vaden spänner sig. eller trippa lite på tårna med småsteg om du står upp.

• Southern Belle

Det är jättevanligt med hjärtklappning under graviditetens andra hälft! Kroppen bildar under den perioden massor med nytt blod och hjärtat får jobba mer för att orka med att pumpa runt de nya blodmassorna. Detta kan göra att man får hjärtklappning och känner sej yr!

Lycka till med bebisen!

• KattKatt

Jag får hjärtklappning och hög puls ibland. Är i vecka 21. Svårt att veta om det beror på min underfunktion i sköldkörteln (att jag har för mycket eller för lite Levaxin) eller om de beror på graviditeten. Det är jobbigt, man känner sig stressad och pulsen slår hårt...

• Gakka

Jag får också hjärtklappning. Enl min BM var det ingen fara. Hon sa at tdet berodde på att kroppne fick jobba hårdare iom mer blod osv. Dessutom har jag lågt blodtryck och det trodde hon oxå kunde vara en orsak. Pröva att dricka mer, var edt enda råd hon kunde ge.

• POOH7605

Har haft det då och då under hela graviditeten. Vaknar även på nätterna av plötsligt hög puls. Dem kan inte göra så mycket åt detta vila säger dem men jag har ringt till läkare flera gånger bara för att jag blir rädd av det. För drygt en vecka sen fick jag mitt i natten + en enorm tryc på bröstet det gick över men fick skäll av min bm att jag måste ringa till förlossningen nästa gång.
    Så om du känner dig osäker kolla upp det så du kankse kan slappna av lite, jag vet att det är jätteobehagligt. Lycka till

• Buckaroo

Mitt hjärta rusar också ibland, men bm tyckte att det inte var någon fara så länge det inte upprepades väldigt ofta. Jag har annars väldigt lågt blodtryck och har lätt för att svimma ibland.  

• Lejonelle

Jag har oxå problem med hjärtklappning, även innan graviditeten, men inte så ofta. Jag har aldrig behövt medicinera. Ett stort orosmoment för mig innan förlossningen var just att få hjärtklappning då. Pratade med barnmorskan på MVC, men hon sa bara att jag inte skulle oroa mig och att de löser det på sjukhuset.

Min förlossning började med att vattnet gick och jag var inne på koll. Fick då prata med en förlossningsläkare och nämnde min hjärtklappning. Han tog rätt alvarlig på det och jag skulle ta ett EKG dagen efter. Nu blev det inte så eftersom min son ville ut. Allt gick dock bra under förlossningen. Nu har jag remiss till en hjärtläkare så att detta blir utrett om jag skulle bli gravid igen.

Mitt råd till er med hjärtklappning är att tala med en läkare innan förlossningen så att han/hon kan bedömma om det är någon risk.

Svar på tråden Gravid och hjärtklappning.Hjälp!!