• knottan

Hydrocortisonsalva

Hej!

Jag har fått typ värmeutslag i armvecken och på insidan av låren. Brukar kunna få det annars ibland också så här på vintern. Är det ngn som vet om man törs använda hydrocortisonsalva eller kan det påverka barnet på ngt vis?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hydrocortisonsalva
  • Naia

Frågade min barnmorska, jag har problem med torra eksem som försvinner efter 2-3 smörjningar, det var helt ok eftersom det gällde så små ytor, cortisonbelastningen var inte betydande.
    Annars ska man ju undvika kortison eftersom det är ett förlossningsigångsättande hormon (när fostrets binjurar är mogna nog och producerar tillräckliga mängder startas förlossningen)

• Blueklint

Hej!
    Jag har fått eksem på insidan av låren nu och använder den salvan.
    Enligt läkemedelsverket så finns inga kända risker med att använda salvan i samband med graviditet.
    Jag tror inte att det påverkar barnet, i så fall skulle det ha stått där.

• knottan

Ok, tack då kanske jag vågar prova det då. Utslagen brukar ju försvinna rätt fort då!

• Fru Snorkfröken

Läs följesedeln till din salva!! Ni skriver "den salvan" men det finns olika salvor med olika styrkor! Jag var för en kort tid sedan hos läkare med utslag och han ordinerade 2 olika salvor - den ena fick användas i "nödfall" och endast lite grann av, den andra hela tiden. Hade jag inte varit gravid hade jag blirit ordinerad att använda den förstnämnda lite starkare salvan hela tiden eftersom den är mer effektiv.

• SaraLotta

Fenuril funkar bra för mig och tro mig, jag kan det där med eksem, har haft det i hela mitt liv!

• Blueklint

Den salvan som jag använder heter Hydrokortison CCS 1% och den kan man använda under graviditeten.

Svar på tråden Hydrocortisonsalva