• Vera 74

Duschdörrar i klarglas...

Vi håller på med planeringen av vårt badrum som ska renoveras inom snar framtid. Ska då bygga en dusch med glasdörrar. Ni som har duschdörrar i klarglas blir de väldigt fula av kalket i vattnet? Måste man rengöra dem ofta för att de ska var snygga? Borde vi hellre välja  tex frostatglas? Vill ha synpunkter från er som lever med det!

• Svar på tråden Duschdörrar i klarglas...
  • jossefina

Vi köpte ett duschskåp med rökfärgat glas till vårt nya hus.

Detta ångrar jag bittert!!!!

Det blir aldrig riktigt snyggt, hur mycket jag än gnuggar eller hur många specialputsmedel för dusch/ kalklösande jag köper. Har ca 10 olika (DYRA) medel i städskrubben till ingen nytta. Vi får bara lära oss leva med kalkfläckarna...

• Vera 74

Bra upplysning! Någon mer med erfarenhet?

• Joonas

Vi har frostade dörrar. Lämnats in för blästring...

fet, ful och fyrtio!
  • Marie IE B

Vi har sedan ca 2 veckor tillbaka duschdörrar i klarglas och är positivt överraskade. Inte så mycket som en enda liten kalk- eller vattenfläck har det blivit. För att testa och se hur det ter sig så har vi medvetet inte torkat av dörrarna efter dusch nu och när man sedan en stund efteråt gått in och kollat har dörrarna varit som nya. Vi fick med ett medel som man skulle gno in med svamp, låta verka och sedan bara spola av, kanske det gör att vattnet rinner av så bra.

• Redbit

Jag har hört att man kan gnugga in dörrarna med bilvax! Då får man samma effekt som regn ger på en bil, det pärlar sig bara och rinner inte och ger fula linjer.

Var och tittade på en duschhörna med inviksbara dörrar för ett tag sen. Har tidigare lutat åt frostat glas just för problematiken med ränder och prickar efter vattnet - men en hörna i frostat glas såg helt enormt stor ut i jämförelse med en i klarglas! Det såg närmast ut som om det stod ett kylskåp eller liknande i hörnet... så jag har tänkt om och satsar på en i klarglas istället (när det nu blir dags att ta itu med badrummet).

• nämenhej

Vi har två duschar med klarglasdörrar till båda. Redan när vi flyttade in var dom helt fläckiga av kalk. Jag har provat med alla medel och mirakeltrasor som finns men ingenting hjälper, jag kan inte få bort det. Men jag tycker ändå helt klart att klarglas är snyggast.

• Marie IE B

Kanske beror det på vad för typ av vatten man har också. Vi har egen brunn med mineralrikt, hårt vatten. För att mjuka upp det lite har vi en kalktillsats i brunnen men den kanske inte avsöndrar så mycket så vårt vatten är nog ganska kalkfattigt.

• Sessan87

Vi har duschdörrar i klarglad (kolla galleriet) och de behövs inte rengöras särskilt ofta. Vi tvättar dem kanske en gång i månaden, ibland längre.
    Och det funkar jättebra!

• LPW

Husföretaget som byggde vårt hus avrådde från klarglas då de menade att det hade en tendens att se fult ut (om man inte putsade för jämnan) och vi valde istället etsat glas (ser ut som frostat glas- jag vet ärligt talat inte vad det är för skillnad mellan det och frostat glas) och det är toppen! Våra duschdörrar kommer från www.inredningsglas.com och de hade mycket att välja på!

• Fii83

Har glas... tonade typ.
    Alla ni som inte får bort kalket...
    Har ni provat diskmedel och en vanlig svamp? tar man sedan den "grova" sidan där det är som värst så blir det iaf helt kanon här... nu är de iofs inte mer än 2 år...

• mimmi 1

Vill ni torka för jämnan, gnida o putsa, och skrubba.... välj klarglas, vill ni ägna tiden till annat, välj frostat !!!

Det är inte bara kalk som ger avlagringar, utan tvål o schampo också... Vi har provat både klarglas och frostat...
    Bodde tillfälligtvis i en lägenhet när vi byggde hus, där fanns en ny dusch med klarglas... väldigt snyggt tyckte jag, det ville jag ha i vårt nya hus.... men sedan vi bott nån månad så insåg jag att vi måste torka hela ytan varje gång vi duschat, eller åtminstone varannan, för att den skulle se snygg ut... och tack o lov att jag valde frostat till båda våra duschar.

Jag är glad att jag valde praktiskt framför elegant...
    och som en parentes, så ser dom snygga ut, och vi har fått jättemycket beröm, ser inte alls ut som stora klumpiga kylskåp som nån skrev.... / oj va långt det blev...)

• Åke Vilse

Ett annat tips om ni ändå bygger badrum är att inte ha badrumsmöbel med spegel som går från handfatet och upp.
    Det ska vara en glipa mellan annars så blir det en massa stänk på spegeln som man får putsa hela tiden för att det inte ska se ofräscht ut.

Alla vill att yxan skall gå men ingen vill hålla i skaftet
  • apache

Vi har klarglas och mycket hårt och kalkhaltigt vatten,att vi tog klarglas berodde på att frostat skulle ha kostat flera tusen extra...vi fick en skrapa med ducshen så efter varje gång man duschat skrapar vi bort vattnet och det funkar riktigt bra och sen får man köra med lite kalkborttagningsmedel ibland.

• LPW

För oss stämmer det också att det var dyrare med etsat glas, men jag tror bara att det rörde sig om någon tusenlapp. "Duschväggarna" som sådana kostade dock en hel del...

Svar på tråden Duschdörrar i klarglas...