• vackrastarflow

Vad gör kokain mot din kropp?

Jag har nyss fått reda på att några personer på jobbet knarkar, och då oftast kokain. Då sprack min lilla komfortbubbla, jag som aldrig umgåtts med folk som tagit droger. Och ovetandes som jag är vet jag inte vad kokain gör mot en människokropp. Någon vis som vet och kan hjälpa mig lite? För bara sådär ser jag inget på dem.

• Svar på tråden Vad gör kokain mot din kropp?
  • skånetös i väst

Om de är beroende och använder varje dag kommer du att ha svårt att se det på dem Det är när de inte tagit det en dag som det märks. Då mår de dåligt, som en kraftig influensa eller förkylning.

• snillis

Både amfetamin och kokain ger en ? falsk ? självkänsla av osårbarhet och stark berusning, särskilt i början av missbruket. De används ibland som sexuellt stimulerande medel, en förmåga som dock avtar med tiden.

Missbrukaren förlorar ofta sitt sömn-, mat- och törstbehov och kan vara i gång flera dygn, varefter kroppen blir slutkörd. Brist på sömn, näring och hygien försämrar motståndet mot sjukdomar. Det har hänt att kokainmissbrukare avlidit till följd av brustna blodkärl.

Grava missbrukare blir lättretliga, får vanföreställningar och kan bli sjukligt misstänksamma och paranoida (hör röster, får "polisnoja", känner insekter krypa under huden etc). Dessa tillstånd är svåra att behandla.

• siamesen

Nja..man kan ju se även om de tar ofta.

Konstant "snoriga" brukar ju vara ett tecken...de snyter sig ofta. Snackar mycket och pa ett lite maniskt sätt....bättre självförtroende. ...lite nerviga...sitter gärna och "hoppar" med bennen..

finns massa sma tecken.

• vackrastarflow

tack för era svar, många av de tecken ni beskriver ser jag dagligen, den ena tjejen har varit sjuk och snorig sen jag började på stället. mycket lättirriterad också...

• Koff

Hur har du fått reda på att dom använder kokain?

• vackrastarflow

för det första så erkände den ena mer eller mindre själv. andra händelsen var att en arbetskompis blev erbjuden droger när hon var ute med dem, och så har min chef berättat det för mig, för hon sa att jag skulle akta mig för att tacka ja till något sådant iochmed att hon vet att vi umgås (är rätt få anställda och alla känner alla och umgås med alla).

tackochlov (på ett vis) så slutar de två som är värst om ett par veckor.

• Koff

Men är dom aggressiva mot er eller så? Jag menar, det finns ju ingen anledning att vara skraj eller tycka att det är obehagligt om dom inte har onormalt beteende?

• vackrastarflow

Nej de är inte alls aggressiva (eller jo, men inte mot oss och absolut inte på ett hotfullt sätt). Jag är inte rädd för dem alls, har umgåtts med dem många gånger på fritiden, men jag är tacksam mot min chef som ändå vill mitt bästa.
    Samtidigt kommer jag nog inte att gå på deras fester, för jag vet att de gärna vill att man ska prova och så, och jag hatar när folk gör sånt. De har väldigt svårt för ett nej, och fick min kompis att ta droger. Grupptryck i sitt värsta. Betyder ju inte att jag kommer att göra det, men jag vill inte röra mig runt droger alls.

• Koff

Nej, du gör rätt i att hålla dig borta från dessa människor eftersom du känner som du gör. Sen är vissa drogberoende människa väldigt förutsägbara och kan få vredesutbrott trots att dom inte visat en skymt av det tidigare.

Dock tycker jag inte att det var rätt av din chef att berätta en sån sak. Men å andra sidan vet jag inte vart du jobbar och vad ni har för relationer med varandra på jobbet heller.

• vackrastarflow

jag visste det redan innan chefen sa det, och chefen och jag umgås mycket privat och detta var sagt utanför jobbet. vi alla umgås privat, vi är ca 10 anställda plus chefen, så alla känner varandra. vi är mer som en familj på det viset, alla är i samma ålder. men ja, chefen sa inte detta i en ställning som chef utan i en ställning som vän, och det var för min skull, inte för att avslöja någon.

Svar på tråden Vad gör kokain mot din kropp?