Mitt barn skrämmer mig!! (långt)
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra!
Min dotter på 2 år 9 månader har varit trotsig i ett halvår, men nu är det så okontrollerbart så vi är helt maktlösa! Nannyakuten är ju löjligt om man jämför med detta.
Det har blivit en sen kväll idag för min bror var och hälsade på, vilket inte sker så särskillt ofta. När kl. var 21 gick han hem och vi skulle natta dottern.
Då börjar hon med sitt "trams" allt för att fördröja sängläggningen.
Idag var det blöjbytet hon skulle göra så in i vassen krångligt och så här ungefär gick det till:
1) Pappa säger; - Nu går vi och byter blöja och tar på pyamas.
2) Amanda följer snällt med och de börjar ta av kofta, byxorna och blöjan.
3) Helt plötsligt börjar Amanda gnälla om att det var fel blöja och att Mamma ska ta på blöjan (jag gick precis utanför)
4) Jag går in på toa och ska precis ta på blöjan när hon säger att vi ska ha skötbädden och gå in i soffan och byta där (?) (Typiskt för att fördriva tiden)
5) Jag börjar protestera och tycker att det är trams men amanda blir tokig så jag tycker att OK det är väl inte så farligt då...
6) I soffan ligger hennes docka, en katalog, kuddar i en enda röra och hon börjar gnälla att JAG ska ta bort dem och jag säger bestämt NEJ det kan du ta bort. (det var hennes saker mest)
7) Hon börjar tjuta och pipa precis så en trött flicka i trotsåldern gör och mitt tålamod börjar ta slut! (dessutom vill jag inte att hon ska kissa på mattan!!)
8) Jag öser ner det mesta från soffan och lägger skötbädden där den får plats och ska lyfta upp Amanda
9) Amanda skriker gapar och tjuter hysteriskt om att skötbädden ligger fel och det spelar ingen roll hur fan jag än gör så är det fel!
10) Mitt tålamod tog slut så jag lyfter bestämt ner henne från soffan för att ta på up n go blöjan stående (vilket ju är meningen)
11) Amanda sparkar slåss gallskriker och protesterar för allt vad hon är värd.
12) Samtidigt som jag måste ta tag i henne bestämt för att överhuvudtaget få på henne blöjan är jag ju rädd att jag tar för hårt och hon fortsätter gallskrika och protestera.
13) Pappa bara gapar och ser på helt förstummad över hur hans lilla gullunge har förvandlats till ett monster på bara några minuter. men han tar sig ur choken snabbt och bär upp Amanda för trappan (Jag är gravid så jag kan inte bära henne)
14) Hon upprepar som ett Mantra; "Mamma ta på blöjan i soffan"
15) Amanda "springer" ner från trappan igen och Pappa tar upp henne och hela hela tiden gallskriker hon och sparkar och slåss på ALLT OCH ALLA hon kan komma över.
Så håller hon på flera gånger
16) Jag kommer på den brilljanta idén att vi släcker ner i huset och "går och lägger oss" så att hon kan komma till ro - ja, vi erbjöd henne till och med att få somna i vår säng...
Vi släcker ner och ungen fortsätter att skrika hela tiden.
17) Vi lägger oss i sängen och "låtsas inte om Amanda" som klättrar upp i sängen och slår på Pappa och har nu ändrat mantrat till "Pappa ska byta blöja i soffan"
hon slår så det dunkar i hela honom och jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Med tårarna sprutande går jag ner på nedanvåningen och försöker ta ro till mig
Jag kommer då på idén att skriva här och JUST NU i skrivandes stund har hon lugnat ner sig! Efter ett konstant raseriutbrott som varat i över 1,5 timme!! HJÄLP!
Vad skulle vi göra istället? Något gör vi ju fel det är uppenbart. Eller ska verkligen 3 års trotsen vara så här!?