• JennyW

Vad leker era 6-åringar mest med?

Ja, vad är era 6-åringars favoritlekar? Vad gör de på dagarna, leker de med? Min 6-åring klagar jämt på att det inte finns nåt att göra, inga roliga leksaker osv.

Kul att höra vad era barn sysslar med och kanske får man nåt tips på bra julklappar

• Svar på tråden Vad leker era 6-åringar mest med?
  • Engel 27

Min son som fyller 6 i mars älskar att leka med pokemon,digimon,gamoja och alla andra såna här små gubbar.
    Han leker även med turtles,spindelmannen,batman osv.
    Antingen leker han själv,vi tilsammans eller med kompisar.

• ninner

Min son 6år om en månad han leker mest med actiongubbar som batman,spiderman, turtles, police force och bionqiel.
    Ibland så är han rejält urtråkad med då brukar han få hjälpa till här hemma. En grabb sopm tycker om att hjälpa till att laga mat, skära sallad mm.

Min dotter som blir 7 år om en månad är väll den som mest klagar på att hon inte har nått att göra. kan ha kompisar hemma men kan ej hitta på saker.
    När hon leker så är det med barbie,hästar.

• laven

Just nu håller vi på med mycket pyssel och knåp. Pärlplattor, korsstygn och mycket målande. Dessutom älskar dottern att skriva sagor och illustrera dem.

Det finns även en del roliga experiment som vi gör hemma - leker med elektronik (batterier, lampor, liten motor) och kopplar upp till knappar.
    Vi gör egen playdough och leker med den.
    Vi gör vulkanutbrott (häll vatten och vinäger/citron i en kopp tillsammans med karamellfärg. Blanda. Tillsätt bakpulver för en skummande reaktion) - detta kan sysselsätta barnen länge, men kräver dock medverkan av förälder om man inte vill ha alltför mycket kladd....

• Max mamma

Max är 7 år,leker mkt med smålego å med playmohgubbar.

• VinTiff

Hon tycker om att pyssla, måla askar med glitter,tatueringsmaskin, tamagotchi, ritar och målar mycket nu när hon börjat skolan så tycker hon om att räkna och skriva väldigt mycket också.

• JennyW

laven- det där med vulkanutbrott lät ju spännande! Måste nog ta och testa det.

• Mammatillfem

Min sexåring leker mkt med lego,rymd och piratlego,som storebröderna har haft när de var små,samt ritar,leker med bilar (favorit),gillar att bygga kojor inne och så har han,nyss,då vi fick det,börjat se Playhouse Disney,som han verkar älska...men han gillar att få hjälpa till med,med att baka,laga lite mat,vara ute och leka med kompisarna (en till favorit),och att vi läser Bamse och böcker för honom,minst en varje kväll!

• WimsA
    Engel 27 skrev 2006-11-07 10:13:17 följande:
    Min son som fyller 6 i mars älskar att leka med pokemon,digimon,gamoja och alla andra såna här små gubbar.Han leker även med turtles,spindelmannen,batman osv.Antingen leker han själv,vi tilsammans eller med kompisar.
    Samma här!
    Sen tycker han väldans mkt om att rita! Å sen har han sitt tv spel!
    _ComBo_
  • Nilam 1

min 6-åring gillar pyssel pärlplattor och att måla.  Göra gips figurer. Skälvklart gillar han sitt tv spel med.

• sis02

Min 6 åring håller mest på med att rita, läsa böcker, skriva och pyssla. För nån timme sen satt hon och läste högt ur en bok för lillebror som inte kan läsa än, så sött Hon gillar även att vara ute och leka. Kan vara flera timmar i sträck. Datorn använder hon sällan, men då hon är på den så är hon på denna sida http://www.burkar.nu/

Nina 32 mamma till Sandra 9, Isabelle 6 och Simon 4 år, sambo med Mats 31
  • Cookiemaker

Min 6åring gillar att vara ute med kompisarna och leka rollekar typ mammapappabarn.
    Hemma busas det mycket med lillebror (2 år). Hon gillar att leka med gosedjur och att klä ut sig. HOn samlar så saker (stenar, armband, läppglans, små plast figurer m.m.) i små askar och väskor. Ibland leker hon med Bratzdockor eller Ponnys.
    Hon gillar även att sitta och rita och ibland har vi pyssel, då vi klipper, klistrar, pärlar m.m.
    Sen blir det även en del Film/Disney Channel. Och Bolibompa förstås.

• fröken april

Min kille tycker lego ärkul, bla. Men vårt dolemma är att har så svårt att sysselsätta sig själv efter skolan!!!! På morronen kan det vara svårt att komma iväg för han håller på med en lek men på em är det hopplöst. Brukar göra nåt ihop när vi kommer hem men jag tycker att han inte ska behöva underhållas för att det ska funka, vad tycker ni?? Hur har ni det???

• JennyW

Nä, tycker inte heler att de ska undrhållas och hela tiden bli "servade" lekar. De måste ju lära sig att använda sin fantasi. Som det är nu sträcker sig hans fantasi till att se på TV eller spela dator och det kan man ju inte göra hela dagarna. Tycker jag alltså

• fröken april

Jenny W; skönt att höra att fler resonerar som jag, stärker mig lite i dagens curling Sverige!

• aragon

Min 6åring snart 7 leker med:

**barbie
    **pärlor
    **skriver
    **klipper
    **smålego
    **mamma/pappa/barn

Visa dina nära och kära att Du älskar dom...en dag kan det vara för sent
  • miss sara

Min 6 åring leker med:
    - barbie
    - pärlor
    - ritar och lär sig skriva.
    - klipper
    - leker mamma, pappa barn.
    - spelar bolibopma draken på datorn. Max en halvtimme om dagen... Vilket inte alltid är populärt..

• miss sara

Min 6 åring leker med:
    - barbie
    - pärlor
    - ritar och lär sig skriva.
    - klipper
    - leker mamma, pappa barn.
    - spelar bolibopma draken på datorn. Max en halvtimme om dagen... Vilket inte alltid är populärt..

Svar på tråden Vad leker era 6-åringar mest med?