Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mammika

"Vit" Flatcoated retriever

Undrar om någon här har en "vit" flat och kanske har bilder att visa ?

• Svar på tråden "Vit" Flatcoated retriever
  • längtarefterbarn

Vit flat finns inte!!
    Ibland föds gula men det är inte en godkänd färg, ser då ut som goldenfärg.

• mammika

Ok jag menade gula då Vet att det inte är en godkänd färg men har sett några på vovve.net och ville gärna se fler.

• Villebusen

Jag höll på att köpa en gul flatte var och tittade på den och så men det blev inget mer. Tycker det är helt FEL att döda hundar med FEL färg så länge det bara är färgen som det är fel på. De gula flattarna är JÄTTEFINA!!! låt de få leva...

• Johanna 87

villebusen: självklart är gula flattar lika mycket hund som svarta eller bruna men det kan väl knappast vara särskillt vanligt att man avlivar hundar pga färgfel?!

• mammika

Villebusen

Jag skulle helt klart kunna tänka mej en gul flat . Fattar inte att det avlivas hundar pga fel färg !

• längtarefterbarn

Tycker verkligen inte att man avlivar hundar för att de har fel färg. Tror itne heller de seriösa uppfödarna gör det. Många DNA testar sina hundar så de inte ska avla på dem som bär på gula anlag.
    Ville bara påpeka att det är ett fel så man inte köper en gul flat och tror man kan använda den till utställning osv.

almanza.se har tex precis haft en kull där det föddes en gul flat. Finns bilder under "valpar" tror jag det är.

• mammika

längtarefterbarn

Så fina valpar . Är det ifrån denna kull du ska skaffa en flat  ? *nyfiken* Skulle vilja se en vuxen gul flat .

• längtarefterbarn

mammika
    Nej, det är från en annan uppfödare vi ska ha. flatterhaft.se, men den är inte parad än den tiken.

Men Almanza är en av de absolut största och mest seriösa uppfödarna av Flat i Sverige, och de avlivar som synes inga valpar pga fel färg.

• Mammanseko

Vad tufft! med en gul flat!

• längtarefterbarn

Du får naturligtvis tävla i lydnad, jakt, spår osv med en felfärgad hund, men inte få pris på utställning: bli champion osv.

• mammika

längtarefterbarn

Tack för tipset på sidan . Ska kolla mera senare ikväll , dax o hämta sonen nu .

• Minilott

Jag hade ingen aning om att Flatarna kunde vara gula! Toppen fina ju

• längtarefterbarn

Tja, det är ju en smaksak. Personligen tycker jag de är betydligt finare svarta. Men allt som är ovanligt brukar ju vara populärt.
    Att det dessutom är en icke godkänd färg gör ju att det är ännu ovanligare. man försöker ju låta bli att avla på de hundar som bär gula gener. Jag tycker mest de ser ut som Hovawarts när de är gula.

• mammika

Helt klart är det en smaksak , tycker också att svarta är finast . Var mest intresserad utav hur dom såg ut .

Svar på tråden "Vit" Flatcoated retriever