• digimax

Hur mkt spelar era barn data/tv spel

Precis som rubriken säger så undrar jag hur mkt era barn spelar data/tv spel per dag?
    Är medveten om att min ena pojke spelar mkt men tänkte höra lite om era och varför ni låter dom spela..
    Berätta om era vanor och ålder på barnet så vi kan jämföra lite med varandra.

• Svar på tråden Hur mkt spelar era barn data/tv spel
  • josmoel

Dottern på 8½ år får sitta vid dator/tv-spel 2 timmar per dag. MEN läxorna ska vara gjorda först!

Dottern på 12 år får sitta 2-3 timmar. Hon är inte så intresserad av datorn så det blir max 1 timme per dag.

8½-åringen skulle kunna sitta framför dator o tv hela dan om hon fick

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • digimax

Min 7 åring har inte så mkt kompisar och älskar spela,svårt att neka när han inte har så mkt annat att göra.Känns som det blir bättre när han blir lite större och kan cykla runt till kompisar själv.

• J o E

Oj! Får så unga barn sitta så länge framför datorn! Sitter de sedan framför tv:n också...

• J o E

digimax: "svårt att neka när han inte har så mkt annat att göra"

Men... det är väl inte meningen att han ska roa sig själv hela tiden? Gör ni inte saker tillsammans?

• J o E

digimax: "svårt att neka när han inte har så mkt annat att göra"

Men... det är väl inte meningen att han ska roa sig själv hela tiden? Gör ni inte saker tillsammans?

• jeja66

Min 12 åring höll på att bli beroende ordentligt av datorn. (han var ute med kompisarna också men när han var inne ville han bara sitta vid datorn)
    Jag har nu begränsat hans tid vid datorn till 2 timmar om dagen på vardagarna och 3 timmar per dag på helgerna eller vid lov. Är han sjuk kan han få sitta lika länge som på helgerna.

• digimax

Joe:klart gör vi saker tillsamans men med 3 barn och jobb så kanske man inte orkar leka eller vara i skogen varje dag efter jobbet...

• digimax

Sedan märker jag att när barnen är hos kompisar,då spelar dom där sedan till nån annan kompis och spela där osv..själv hade vi aldrig tv spel odyl när jag växte upp men barnen nu spelar mkt mer.Självklart säger vi till på skarpen att dom kan leka ure osv men generellt är det mkt spelande bland barnen

• MBert

VA?, jag blir chockad. Ni pratar om TIMMAR per DAG. Här handlar det om någon timme per VECKA.

Det finns SÅ mycket annat att göra än att sitta vid en datorskärm (ska jag säga som gör det varje dag, men jag är vuxen). Barn ska utvecklas. Hjärnan ska utvecklas (se forum Barn 3-5 år som handlar om hur mycket TV barn i den åldern bör se (eller inte se)).

Vad är det för spel de spelar i datorn?
    Kan de inte spela de spelen "live" istället. Leka nåt motsvarande eller spela "vanliga" spel. Läsa böcker eller bygga...
    Något som gör dem kreativa och gladare.
    (Jag märker att barn blir så frustrerade och arga över spel, f.a. när de misslyckas).

• menu

7 åring ser på tv ca 1 tim efter skolan runt kl 13 (ibland lite mindre å ibland lite mer, brukar få se klart programmet så det kan bli upp till 1½ tim ibland) men ofta sitter hon å bläddrar i böcker lite samtidigt mellan varven eller leker med hundarna några minuter å ser igen osv. Ibland ser hon mindre å väljer att spela data spel i stället ca ½ tiden.

på kvällen ser hon bolibompa, vissa program där tycker hon inte alls om tex lilla sportspegeln å dyl å då får hon se disney chanel eller spela data den tiden, (alltså 1 tim på kvällen)

på morgonen innan skolan hinner hon ibland fort med morgonbestyren å då får hon se tv om hon vill blir ca 10-20 min ibland.

Så sammanlagt ca 2½ tim dag vardagar (många dagar hinner vi inte se på dagen å då blir det ju mindre!) , på helger kan det vara olika ibland inget å ibland tyvärr mer...

Svar på tråden Hur mkt spelar era barn data/tv spel