• Majja

Hur länge är det OK att sova på rygg?

Hej på er!
    Jag undrar alltså om någon vet, eller har pratat med sin BM (själv glömde jag sist)om hur långt i graviditeten det är OK att sova på rygg. Gissar väl att man märker det, men vore ändå kul att höra er om detta. Själv går jag in i v. 27 imorgon och sover mest på rygg.

• Svar på tråden Hur länge är det OK att sova på rygg?
  • Valkyria

hur länge det är okej? man får väl sova på rygg hur länge man vill?? ..

• Super

Hej.. Jag vet inte det riktigt.. men jag är i v29 och ligger jag på rygg nu så får jag yrsel och väldans illamående:(... tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer:/ hoppas du får svar på din fråga..

• Snuva

Jag sover oftast på rygg, v.38. Så länge man inte blir yr så är det ingen fara. Jag har vaknat nå´n gång på natten och känt mig lite konstig, men ändrar jag bara ställniong då så går det över på en gång.

• Lotten

man sover i den ställningen man tycker är bekvämast. Om jag råkade lägga mig på magen (som jag alltid låg innan magen blev för stor) så protesterade bebben och jag lägga mig på sidan. Så det spelar ingen roll hur man ligger och sover det sa min bm till mig

• Tussens mamma

enda anledningen att inte ligga på rygg är att det är obekvämt/obehagligt.
    många känner illamående/yrsel i slutet av grav vid ryggliggande...det är för att kroppsvenen kan bli något klämd... men det är inget farligt att ligga på rygg. allt som är bekvämt är bra!!!!!!!!!!!!!!

• 5 barn Waldenryd

Farligt har jag för mig att det inte är utan det är så att man kan inte sova på rygg av olika orsaker.

• Majja

Tack för era svar. Då kan jag lugnt sussa vidare.

• GalnaMamman

jag blev tillsagd att inte ligga på rygg då jag fått problem med sammandragningar...alla stora blodådrer blir i kläm och magen sträcks ut mkt......

sidan var tydligen det bästa...men det är klart det var för mig...jag hade ju lite trubbel.fick alltid sammandragningar och obehag om jag låg på rygg..

• Firren

Anledningen till att man kanske inte bör ligga på rygg i vissa lägen är att det trycker på vena cava som är pulsådern i ryggraden. Då kan man känna sig yr, illamående och man kan till och med svimma av eftersom blodet inte kommer runt i kroppen.
    Men jag tror man känner detta själv. Vid min andra graviditetet höll jag på att svimma då jag låg och min bm tog då altid fosterljud sittandes, samt att hon skrev vena cava i min journal.

Om detta kan vara farligt för barnet minns jag ej. Man ligger ju inte kvar då man känner dessa obehag så det är nog ingen fara.

• Mirva BF 040406

Så länge det känns okej! Själv är jag i v.30 och kan inte sova på rygg längre...

• Teskedsmamman

Ska man ligga på rygg så ska man ha en kudde under knäna, det är bäst för ryggen och magen, kan dämpa risken för sammandragningar t ex... Själv sov jag på rygg tills för 3 veckor sedan ungefär - då vecka 35 - men det kan jag inte gör numera... jag får sådan kryp i kroppen så jag gissar på att blodtrycket sjunker då...

Svar på tråden Hur länge är det OK att sova på rygg?