• Golde

Katt slagsmål

Hej!

Jag har en 17-årig kattpensionär (Leo) som har hamnat i slagsmål flertalet gånger med en ung kaxig nyinflyttad katt i området. Leo har under alla sina 17 år haft ett och samma revirområde som den nya katten numera försöker ta över, vilket leder till slagsmål mellan Leo och den andre katten. Det har hänt flera gånger att de fightas på vår gård och när jag har hört att de slåss springer jag ner och jagar bort den andre katten, som då snabbt springer iväg.

Jag undrar om det är nån som har nått tips om vad jag ska göra för att få den andre katten att lämna Leos revir ifred?

• Svar på tråden Katt slagsmål
  • tiiinann

kan du inte prata med dom som äger den andra katten o be dom hålla den inne..haha..låter grymt o löjligt..annars är inte katter så lätta att förstå sig på, och defenetivt inte att försöka sätta "regler på"...usch dä här blev ju svårt..inget svar på din fråga blev de iheller..men lycka till iaf..klart att Mr Leo ska ha sitt revir..

• Skärgårdsfru

Tyvärr har jag inga andra tips än att låta dom hållas eller hålla din katt inne. Inget blir bättre av att du avbryter. Dom håller ju på att bestämma en rangordning dom emellan och du stör dom hela tiden i den processen genom att avbryta. Det är sådant här man tyvärr får räkna med när man har utekatter.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • kajsalisah

Vi har upplevt samma sak fast omvänt. Vi flyttade in med en kaxig hankatt som slogs med grannens två katter....som tur var blev aldrig grannarna arga utan förstod att dom måste få göra upp. Vår hane fick så mycket stryk, fick åka till vet. två gånger men nu har han lärt sig. Han går inte ut om grannens katter syns till!

• Golde

Jag tänkte inte på att de gör upp om sin egen rangordning.. så det skulle inte hjälpa om jag kom och sprutade vatten på den andre katten så att han associera stället med att bli lite blöt? Det känns ju lite risky om det e så att Leo åker på väldigt mycket smäll. Han e nog lite segare än vad den andre är med tanke på att han inte är lika smidig längre och har stela leder. Är det så att om Leo skulle få en högre rangordning om han vann ett slagsmål med den andre och att den andre då skulle få större respekt för Leo och låta honom ha hans lilla revir ifred?

Det skulle ju vara praktiskt om den andre katten skulle kunna hållas inne men då det är en utekatt så känns det inte särskilt kul att beröva honom friheten att vara utomhus.. samtidigt så är det säkert inte kul för Leo heller då jag ofta tar in honom då jag ser den andre katten ströva omkring. Det kan nog vara en ide att prata med den andre ägaren och kanske göra upp ett schema när de ska ut.
    När snön kommer så kommer det nog bli bättre för Leo kommer vilja vara inomhus och sova den större delen av dagen..

• kajsalisah

Spruta vatten och skrämmas på andra sätt tror inte jag gör någon nytta. När du inte är där möts dom ju ändå. Ett schema blir nog svårt att upprätta (om nu ens den andra kattägaren vill det)men man kan ju alltid prata med grannen om problemet. Är katterna vana utekatter så blir det ju ett himla jamande om dom inte får gå ut som dom är vana.

Svar på tråden Katt slagsmål