• msmurphy

p-piller och antidepp?

Hej kanske en konstig fråga, men är det okej att äta p-piller samtidigt som antidepressiva? Jag äter Citralopram eller vad dom nu heter...
    Jag åt p-piller tidigare men hade lite problem med illamående etc, tänkte om det kanske lätt blir så om man äter annan medicin...

• Svar på tråden p-piller och antidepp?
  • Anonym (fråga...)

en liten fråga bara, det är inte p-pillren som gör så att du blir deprimerad? min syster åt p-piller och blev jättedeprimerad, fick anti-depp piller men det hjälpte inte, slutade då med p-pillrena och det blev mycke bättre!

• msmurphy

Ja jag har också funderat på det, för jag blev nere när jag började äta dom. Men nu var det ett antal år sen jag åt dom, och jag har börjat med antidepp nu sista månaden så jag tror inte det hör ihop. Men eftersom jag är i ett förhållande vill jag gärna börja äta p-piller igen om det gpr liksom!

• Petre

De brukar inte vilja ge p-piller till sådana som haft flera depressioner eller som är deprimerade eftersom de påverkar humöret. Jag hade valt ett annat preventivmedel i ditt ställe.

• palmblad

Jag åt p-piller innan jag fick barn. Då hade jag inte depression. Sen blev jag ordinerad mini-piller. Avråddes från vanliga p-piller o hormonspiral.

• Petre

palmblad - jag avråddes från p-piller och minipiller men rekomenderades hormonspiral. Enligt min bm är hormonspiral bäst eftersom den innehåller minst hormon, det skulle motsvara ett minipiller i veckan.

• Anonym

Jag åt p-piller samtidigt som Citalopram och det var ingen som sa något om att det skulle vara fel.

• msmurphy

Gud det verkar vara olika bud minst sagt! Men kopparspiral då? Det har väl inga hormoner i sig? Jag undviker ju helst hormoner helt och hållet.
    Hur blir man påverkad av hormonspiral? Dvs, biverkningar.

• palmblad

Hormonspiral kan öka eller ge en depression. Kopparspiral har inga hormoner, men man får tänka på att man ofta blöder mycket.
    Jag bollades mellan hormonspiral, mini-piller o kopparspiral, men råddes att ha mini-piller.

Pertre: Jag hade också olika bud. BM sa att hormonspiral var värre för min depression, men att jag kunde ha kopparvarianten. En läkare sa att eftersom jag har en muskelknuta på livmodern, skulle jag få jätte-blödningar. Han ansåg inte hormonspiral var nån risk. Men vi ville ev. ha fler barn och då var spiral inget alternativ. Man får väl lita mest på läkaren.

• msmurphy

Vaddå kan man inte använda kopparspiralom man vill ha fler barn? Jag har inte ens några barn, då kanske jag inte kan få det... Minipiller skulle jag aldrig våga använda, i så fall med kondom också och då är det ju ingen vits liksom... Det känns inte alls så säkert med minpills...

• palmblad

msmurphy: Jovisst kan du ha kopparspiral, även om du vill ha fler barn. Men vi ville ev. påbörja nästa barn efter något år och en spiral har man i fem år. Det kostar 1000 kr med spiral och det är onödigt om man inte vill använda den full tid eller ens hälften.
    Minipiller känns okej för oss. Det är någon procents lägre säkerhet. Man ska väl inte använda det, om det vore en katastrof att bli gravid. Men det är det inte här.
    Hoppas jag inte skrämde dig!

• msmurphy

Nej da jag blev inte sa skramd :)
    Egentligen tycker jag att det ar lite konstigt att det ska vara sa jakla svart att hitta att sakert p-medel utan biverkningar med tanke pa hur langt man kommit i lakemedelsforskningen!
    Men men tack for alla svar!

• Anonym

jag har åxå ätit p piller med citalopram utan problem!

• palmblad

De flesta har inga svåra biverkningar. Biverkningar finns ju med alla läkemedel.

• palmblad

De flesta har inga svåra biverkningar. Biverkningar finns ju med alla läkemedel.

• BejbiiX

jag har ätit p-piller i åtta år men känner att ja mår så dåligt av dem ..har panikångest och alltid innan mensen blir de värre ..läste i en bok att p-pillrerna kan göra så man inte mår så psykiskt bra ..när ja slutade för att se hur de va mådde ja mycket bättre men dum som ja va började jag igen ..men nu ska ja sluta ...

Svar på tråden p-piller och antidepp?