• FransiAliyah06

Pumpa - Hur mycket per portion?

Hej har en 2 1/2 månaders undrar hur mycket mjölk som är en portion. Dvs om jag pumpar och ger på flaska hur mycket behöver jag få ut?

Oxå om jag ska åka iväg i några timmar hur länge klara mjölken sig utan ned kylning? Kan jag ge den som den ör eller måste den sedan värmas med tanke på att det är kallt ute...

• Svar på tråden Pumpa - Hur mycket per portion?
  • Pellinell

Man skall frysa in eller ställa den i kylen genast, annars stor risk för bakterietillväxt, och sedan värma i vattenbad, alltså ställa flaskan med mjölken i en kastrull med hett vatten.

Du vet inte hur mycket som är en portion, det är ju lite vitsen med att amma pumpa ur så mycket du kan och hoppas att det räcker.

• FransiAliyah06

jag har svårt att amma när jag är ute och ville prova med flaskan då - hur länge håller mjölken i flaskan då eller kan man inte gör så? vill inte ge ersättning i onödan...

• Pellinell

Tror inte man kan göra så, kan du inte försöka hålla dig hemma över matstunderna just nu? Jag hade också problem med ett av mina barn som vägrade äta bland folk, jag försökte massor men fick sedan inse att det inte gick just då att vara ute, och efter ett kort tag gick det där över och det gick bra att amma ute igen.

• Ell

Jag pumpade ur en del när han var mindre och vid åldern som din är nu käkade han runt 100 ml per mål! :)

• Ell

Fast mjölken var nedkyld då och värmdes i vattenbad!

• Oboy06

pumpa ut 150-200ml så är du på den säkra sidan. Min pojk han äter i regel runt 200 ml,har gjort sen han var 3 mån. Men han har alltid varit stor i maten.(Han är snart 5 mån.)

• FransiAliyah06

tackar och puffar lite...

• FransiAliyah06

problemet med amningen är att jag måste ligga ned...lite svårt när man är ute...kan inte undvika matstunderna när man måste till ikea, etc...

• Pellinell

Men läs mitt inlägg nr 3 igen, PRECIS så var det för oss en kort tid och sedan gick det bättre för både mig och barnet. Allt går över fast man inte tror det när man är mitt i det, och du kanske kan vänta med Ikea i tre veckor?

• julmusten

Vad jag har gjort ar att jag har pumpat och fryst ner i pasar, (det finns pasar for pumpningen har). De rymmer max 125 ml tror jag, kanske 150. De ar i alla fall ratt sa latta att varma upp om man ar ute, men haller sig kalla om de ar frysta och da behover man ju bara ha en ren flaska med sig och halla over i.

Nu sa har min lilla tjej inte gillat att ta flaskan, sa det har varit svart att ge henne mjolk pa flaska av den anledningen. Men jag har lyckats halla mjolken kyld under flera timmar om jag tagit med mig fryst mjolk.

Annars kanske du kan kopa en liten kylvaska att ha med dig med?? Det finns har da det ar vanligt att mammor pumpar pa jobbet och tar med sig de flaskorna i kylvaskor.

• FransiAliyah06

siania tackar är precis vAD JAG VILLE VETA

pellineii - hon äter utan problem det är jag som sprutar mjölk över allt och ibland hänger hon inte med....vet att det går över undrade bara över alternativen...hur vet du att det tar 3 veckor eller 3 månader till innan det funkar? Måste ju ut nån gång...

• FransiAliyah06

julmusten tackar för svaret

Svar på tråden Pumpa - Hur mycket per portion?