Vad är normal sänka?
Hur mycket har man om man har normal sänka?
Kom och tänka på det när jag läste en anna tråd.
Läkaren säger ex din sänka var 18.
Öhh ja just ja det språket kan ju inte jag
Hur mycket har man om man har normal sänka?
Kom och tänka på det när jag läste en anna tråd.
Läkaren säger ex din sänka var 18.
Öhh ja just ja det språket kan ju inte jag
Tror min läkare sa till mig att tjejer ska ha en sänka på ca 10 om jag minns rätt.
tack! fler?
Under 10 räknar man med att det inte är någon sänka.DVS ok värde Hade du 18 hade du lite förhöjt men inte mycket.
Tarja -Ok! Vad säger sänka resultat egentligen?
Vet du?
Jo,normal sänka är 10.
Var nyligen jättesjuk och hade en sänka på 110,läkaren var överaskad att jag levde överhuvudtaget.
Snabbsänkan indikerar om du har en infektion i kroppen som behöver behandlas, jag har haft sänka på över 90 i samband med en njurbäcksinflammation och blev inlagd. Lite för hög sänka tror jag är ok men är den mycket förhöjd måste man hitta orsaken och behandla.
Bamse04:
Nu blir jag verkligen förvånad..eller snarare rädd
Jag var själv väldigt sjuk för ett par veckor sedan och då låg min sänka på över 218...betyder det då att jag är typ levande död??Inte konstigt att jag var så borta som jag var..
lollipopsie: får man fråga vilken sjukdom du hade
Hittade detta på sjukvårdsupplysningen (CRP=snabbsänkan man tar på vc eller akuten o ger svar efter 10 minuter)
glömde länken
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
lolliepopsie: Min dotter hade 208 förra veckan då hon hade uvi. Ni kanske tillhör samma sega släkte? haha
Nu har jag lärt mig nåt nytt i dag TACK
lönnemåla:
Det enda dom hittade var staffylokocker(eller hur det nu stavas)den s.k.a sjukhussjukan..
Jag blev sjuk 2 dagar efter att jag hade blivit akut snittad även min bebis vart sjuk och svävade mellan liv och död rent ut sagt...
Alcarinque:
Ja,vi måste göra det..sega som sega råttor typ...
men tur är väl det!
Jag antar att du menar CRP då den "gamla" sänkan (SR) sällan används nuförtiden. CRP kallas ibland/ofta snabbsänka. Normalt är under 5-10 beroende på lab. Vid kraftig infektion stiger den gärna uppemot hundra men kan bli så hög som flera hundra (närmare tusen i extremfall).
I så fall - 18 är inte speciellt mycket, kan vara en förkylning eller annan lindrigare inektion/inflammation.
CRP visar hur infektionsbilden ser ut just nu kan man säga, SR visar hur inflammatoriska processen sett ut under lite längre tid i kroppen..
SR ska ligga under 10 och över 70 brukar man säga att pat är allvarligare sjuk.
lullans
jättebra förklaring!