• vinna

Kurator/socionom/beteendevetare ?

Hej. Behöver lite hjälp med hur jag ska göra. Jag är helt säker på att jag vill arbeta med människor, gärna åt kurator hållet. Jag kan inte pendla för långt eller flytta för att studera eftersom jag har familj. Närmaste högskola med socionomutbildning kommer jag inte in på. Började på en annan utbildning för tre terminer sedan, som inriktar sig på personalfrågor. Jag känner att det är fel, vill ju jobba med människor på ett annat sätt. Jag har läst psykologi, pedagogik och sociologi.

Frågan är nu hur jag ska gå vidare. Ni som jobbar som kuratorer eller är socionomer, vilka chanser har man om man inte är socionom i botten? Vilken väg ska jag gå för att nå mitt mål?

• Svar på tråden Kurator/socionom/beteendevetare ?
  • sakoline

O, vad har du läst? PA-programmet?

• True Romance

Jag tror att det beror på vad det är för typ av tjänst. Men för de flesta kuratorsjobb tror jag att det krävs socionomutbildning, minst. Ibland efterfrågar de även steg 1 i psykoterapiutbildning också.
    Jag är själv socionom och har sökt många kuratorsjobb och läst många annonser.
    Men jag vet beteendevetare som jobbar med kuratorsliknande arbeten.

• vinna

Jag läser ett arbetsvetenskapligt program nu.

Jag har också hört om beteendevetare som jobbar med kuratorliknande arbetsuppgifter. Men har man någon chans i konkurrensen med socionomer?

Det finns ju även program att läsa som liknar socionomutbildningen men man får ingen titel, fast jag har inte kollat upp dem så noga.

• markera

Jag vet att SSR åtminstone arbetar ganska hårt för att det ska vara utbildade socionomer på socialsekreterar- och kuratorstjänster. Men, för några år sedan när det var brist på socionomer kunde även beteendevetare och andra få vikariatstjänster där jag jobbar.

• sakoline

Titta på platsbanken vad de söker för kvalifikationer för kuratorer. Kanske du t.o.m. kan ringa dit och fråga rent hypotetiskt om du skulle haft en chans om du var utbildad beteendevetare?

• annica26

Hejsan..!!vad kan man söka jobb som exempelvis om man läser beteendevetarprogarmmet..?Verkar vara ganska så likt socionom bla,beroende på vad man inriktar sig på förstås...men kan någon ge ex på yrken..?
    Jag är själv intresserad utav socionomutbildningen och jobba med barn och ungdomar,antingen inom barnpsykiatri eller inom socialtjänsten...

Svar på tråden Kurator/socionom/beteendevetare ?