• nettan75

Potatismos??

hmm pinsamt men jag har aldrig gjort eget mos och nu undrar jag hur man gör eller rättare sagt vad man har.. potatisen kokar men sen då?? Ja förutom att den ska mosas då..*s*

• Svar på tråden Potatismos??
  • GULDHJÄRTA

Använd en potatis press ha i margarin, en liten klick, rör runt med en slev häll på mjölk till önskad konsitens, ha på kryddor tex. svartpeppesr och salt.

• missteddy

jag anv'nder exvispen tillsätter mjölk sedan kryddar jag när det är klart

• Mint

Jag elvispar också. Åh, potatismos är så himla gott!

• Microlys

Jag brukar värma mjölk och smör (INTE margarin). Potatisen vispar jag sönder med elvisp, sedan häller jag i mjölk/smör och kryddor (salt, peppar, aromat) och vispar tills jag fått bra konsistens. Dvs utan klumpar

• Pokoyo

Vill man ha lite annorlunda och ännu godare mos (tycker jag) blandar man förutom ovanstående i en pressad vitlöksklyfta och/eller finhackad salladslök och riven lagrad ost!

• Akk76

Jag brukar göra som så att jag skär potatisen i små tärningar före kokningen, för då går det fortare Jag använder mig också av elvisp, sen så har jag i margarin och lite mjölk. Och sen så kryddar jag med lite salt och lite vitpeppar.

• mammatillpojkar

jag mosar det, har lite mjölk och smör och när vi lyxar till det så har vi riven ost i.. MUMS!!

• Mint

Ja, riven ost har jag också i, och gärna någon grön krydda (persilja eller dill) och så muskot såklart. Och salt och peppar. Mumsigt!

Svar på tråden Potatismos??