Råkat äta mögel - snabbt svar tack!
Åt en tugga av en muffins - som smakade mögel - när jag sedan tittade på pappret så såg jag att där var ett parti med grönt mögel. Är gravid i vecka 37 - är det farligt? Framförallt - är det farligt för babyn?
Åt en tugga av en muffins - som smakade mögel - när jag sedan tittade på pappret så såg jag att där var ett parti med grönt mögel. Är gravid i vecka 37 - är det farligt? Framförallt - är det farligt för babyn?
Nej, det skulle jag inte tro... är du osäker så ring sjukvårdsupplysningen!
Nu är väl det här ingen hjälp, så vi får hoppas att någon annan vet mer, men grejen är ju att nu är det ju gjort, och vad ska du göra - kräkas upp den? Det är säkert ingen fara, det var ju inte mycket, och du kan väl ändå inte göra något åt det. Är du ändå orolig skulle jag ringa vårdjouren och fråga. Ta det bara lugnt! Kram/M
Ta det lugnt!
Jag råkade äta gorgonzola och gös från insjö... var jätte orolig men vad ska man göra?? väl ätit så har man ju!
Har ringt sjukv.uppl - men uppriktigt - de hade inget bra svar.... Verkade ej ha koll! Fast det borde ju vara ett tecken på att det är en varning... Jag vet - ni kanske tycker jag är nojjig - men kanske är det grav - jag blir det ibland! Tycker det ät bättre att visa omsorg f sitt ofödda barn än tvärtom. Jag ville nog bara höra - typ ngn annan som råkat göra samma och som mår bra etc......
Men du....är rätt övertygad om att det INTE är några problem! Vi får nog i oss mer mögel än vad vi vet om. Man behöver ju inte häva i sig mögel men nån tugga eller så kan inte vara några problem. Anledningen till att man inte ska äta mögelost beror på listeriabakterien men den tror jag inte finns i vanligt mögel!
Kan inte heller tänka mig att det är ngn fara men jag förstår att du är orolig vännen. Det skulle jag också vara. Men du fick troligtvis i dig en alltför liten mängd för att kroppen ska reagera. Hoppas du har lugnat ner dig nu.
Jo, visst är jag lugn nu! Mår ju ej dåligt. Man önskar ju dock alltid höra - "att det absolut ej är ngr problem och det råkade jag oxå äta när jag var gravid och mitt barn tog ej skada..." etc :)
Mögel i sig utgör ingen fara. Listeria bor inte i mögel - det sambandet kopplas ofta eftersom man inte ska äta mögelost men det är inte möglet i sig som är farligt i osten utan att osten inte är pastöriserad. Tror därför du inte behöver oroa dig