• undrande66

Två katter i liten lägenhet?

Jag har en katt, och hon verkar lite uttråkad då hon är ensam hemma på dagarna. Nu funderar jag på att skaffa en kattkompis åt henne. Men är det verkligen rätt att ha två katter (innekatter) i en liten lägenhet? Kan det fungera ändå?

Hur stort ska det minst vara för att två katter ska få plats anser ni? Och vad kan jag göra istället för att skaffa ännu en katt för att hon ska få något att göra?

• Svar på tråden Två katter i liten lägenhet?
  • undrande66

Åh, så bra. Jag har fått så många kommentarer om hur jag har det nu nämligen. Att det skulle vara synd om min katt. Men samtidigt känner jag att det är rätt med en till.

Bra idé att bygga på höjden. Det ska jag fundera mer på. Det finns det ju onekligen möjligheter för även i en liten lägenhet.

• Rigmor Mortis

Har du till exempel bokhyllor, kan du sätta en klätterpelare jämte så de kan komma upp på hyllorna (katter brukar gilla att ligga högt). Jag har dessutom sett att folk satt hyllor på väggarna (enkla hyllor fästa med konsoller) så att katterna får en liten runda att kila runt väggarna också

• Miamaria77

Njee, jag tycker inte att friska pigga katter ska leva så. Kanske om de är gamla o trötta o mest sover.

• Gumlan

Vi hade 3 katter på 45 kvm fast det var lite väl trångt så det rekommenderas inte! Men min åsikt är att 2 katter alltid är bättre än en så 2 katter på liten yta är bättre än 1 :D för då blir dom itne lika uttråkade...

• Prisssan

Jag har två innekatter i min lgh, jag har iofs lite större lgh men jag har haft mindre o mina katter mår bra o är jättemysiga. Jag skaffade oxå min andra katt för att den första verkade så ensam.

• Skärgårdsfru

Det går superbra! Du ska absolut skaffa en kompis till henne tycker jag. Som någon sade, katter lever i kubik och utnyttjar därför utrymmen mycket effektivare än oss människor. Och eftersom dom kommer att kunna leka, gosa och tvätta varandra så kommer det inte gå någon nöd på dom.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Jennnyn

Det går absolut bra! Jag bor i en liiiten tvåa på knappt 40 kvm och har två katter. Dem verkar må alldeles utmärkt! Då jag har ett litet sovrum så kan de även dra sig undan om de vill. Men helst vill de vara i närheten av mig faktiskt...så det verkar inte gå någon nöd på dem! Hellre två katter på liten yta, än en ensam katt i en stor villa...det är iallafall min åsikt!

• Annettiz

Har du en massa leksaker och klätterpelare och så, kommer det nog att funka. Risken är väl att dom blir uttråkade, överviktiga m.m. om dom inte kan kuta runt så mycket.. men o andra sidan är det ju inte helt jätte snällt att bara ha en katt heller om den verkar ensam. det funkar nog bra, dom roar varandra så bra. Min bror hade 5 katter (kattmamma och 4bebisar) på 28kvadrat förut!! men de va katastrof.

• Annettiz

ps- jag har två på 74kvadrat, men det är ganska stort... kanske inte ska klämma ihop er på 20 men har du större går de nog kanon bra. Bara katter får mkt kärlek, bra mat och ompyssling mår dom ju bra. Gå ut me dom i koppel så dom får leka av sig lite, brukar hjälpa reaslösheten!

• Nilla

Vi har två så att dom har sällkskap av varandra

• enny signatur

vi ahde två på 28 kvm. gick bra, men var rätt jobbigt då det alltid var fart och inte gick att vara ifred. katterna hottade ställen att gömma sig på dock så jag tror inte alls det var någon fara. två aktter mår troligne bättre än en, speciellt som innekatter då de annars blir ensama

så kör på du omd e tkänns rätt. och som någon sa.. amn kan ju bygga på höjden :)

• Tristanya

vi hade först en katt på 27kvm (en etta) men efter lite drygt ett år så skaffade vi en liten kattunge, så dom var två st på 27 kvm, och så jag o min sambo! men det fungerade jättebra!
    nu bor vi på ett nytt ställe, en tvåa på 55kvm och katterna tycker nog det är mycket bättre, mycket mer plats att springa omkring och busa på!

Svar på tråden Två katter i liten lägenhet?