• Karin80

Ätit uppvärmd stuvad blomkål!!

Hej,

jag har har att man inte ska äta uppvärmd stuvad blomkål, för det finns vissa gifter när man värmer maten i mirougnen. Det spelar ingen roll om man är gravid eller inte, jag är gravid. Har precis plussat är 5+3. Vet någon om detta kommer att bli konstigt nu? Jag blev jättenervös.

• Svar på tråden Ätit uppvärmd stuvad blomkål!!
  • Fru Gustavsson

jasså, det har jag aldrig hört att man inte får äta? Det står inget om blomkål på min lista från BM. Åt förresten blomkål för tre minuter sedan.

Lillkatten beräknad 22 november. *Längtar*
  • Karin80

ja, det var om man har lagat maten och sen värmer man den stuvade blomkålen i mirkon och det är då det bildas några giftiga ämnen. Det kanske är någont gammalt, men jag blev lite skrämd. Vet ni hur länge det är barnet och mamman inte har någon kontakt med varann? Är det 2-3 veckor efterägglossningen?

• Robyn

Det gäller uppvärmd spenat. Detta kan innehålla nitrit som kan ge upphov till en försämrad syretransport i blodet. Små barn upp till ett år är särskilt känsliga för detta. Därmed bör väl inte heller gravida äta en massa spenat som har sparats och därefter värmts på nytt.

• cid

näe men det är väl allt spenat?! Det är jag 99% säker på för om man värmer upp det bildas det nåt som börjar på n....men kommer inte ihåg vad det heter...

• Karin80

så blomkålen är inte så farligt då? Tack för svaren!

• soraya

Gifter i blomkål? Näe...

Från livsmedelsverkets webb:
    "Överblivna spenaträtter ska man sätta in i kyl eller frys tämligen snabbt.

Efter upphettning går spenaten bra att äta igen.

Skälet till att Livsmedelsverket rekommenderar att inte låta mat som innehåller spenat ligga framme länge i rumstemperatur är att nitrithalten kan öka (nitrat som finns naturligt i spenat kan omvandlas tilll nitrit)."

Så förutom att uppvärmd stuvad blomkål inte låter så väldigt gott för mina smaklökar kan jag lova att du och den lilla lilla grodden är helt säkra...

• Karin80

Ja, det stämmer, jag kollade faktiskt i en gammal kokbok, och det är spenat det gäller!

Svar på tråden Ätit uppvärmd stuvad blomkål!!