• Pallas

Vad kostar en tandkrona i Sverige?

Min man skall få en tandkrona och vi har tandvårdsförsäkring här i USA. Han kan välja mellan två olika, en som kostar $550 och en som kostar $700 (ca 4100-5350 kr). Rent instinktivt känns det billigare än vad det skulle kosta i Sverige, men jag ville höra mig för litegrann i allafall. Någon som vet?

Jag undrar också om ni vet vad det kostar i Sverige att dra ut visdomständer om de har komplicerade lägen. Jag måste dra ut två i överkäken och det skulle i Sverige göras på sjukhus under narkos, eftersom de sitter fruktansvärt illa till. Det känns som en dyr affär i Sverige och jag skall kolla upp vad det kostar här.

• Svar på tråden Vad kostar en tandkrona i Sverige?
  • Pallas

Tack! Verkar som att det blir billigare att göra det over here innan vi åker hem.

• glömsk

en krona här i sverige skulle kosta för mig 5000kr..

• Pallas

glömsk: betalar du för röntgen, undersökning och så vidare utöver det då?

• glömsk

han tog betalt för att göra en koll +röntgen ja..
    Nu blev det inte så att jag gjorde en krona.
    Jag bytte tandläkare.Han tyckte inte alls att det behövdes en krona.Så nu är tanden lagad för 822:-
    Hoppas den håller..hmmmm...

• Pallas

Tack för svaren. Idag har jag varit till käftis själv, det är tio år sedan! Jag är 33 år och har INGA hål! Wheeeeeeee! Jag skall göra en slags tandköttsspolning och köpa en eltandborste samt runda till mina avbitna framtänder litegranna, sen kan jag vänta tio år till, haha.

• Pallas

Joyce: urk, det är verkigen dyrt. Tror vi tjänar på att göra det här då. Jag skall operera bort mina två visdomständer också och det är gratis. Jag betalade inte ett smack för undersökning och 18 (arton) röntgenplåtar idag. Slipningen av framtänderna kommer gå på ca 675 kr.

Svar på tråden Vad kostar en tandkrona i Sverige?