• johannams

mat vid diarre

Min plutt har diarre och har haft det i några dagar. Han vaknar på natten och kvällen av magont och är helt förtvivlad. Detta efter att han har fått välling eftersom vi i oförstånd har gett honom fullkornsvälling(vilket man inte ska göra vid diarre, enl BVC).

Nu undrar jag vad vi kan och ska ge honom för mat?
    Det enda jag kommer på är kräm, rostat bröd, rivna päron och avslagen cola. Inte direkt näringsrikt.

Han är snart ett år...

• Svar på tråden mat vid diarre
  • Mandy

Päron gör väl att man blir lös i magen? Blåbär tror jag är bra och ger hård mage.

• Pix

Risgröt är bra mot diarre,nypon och blåbärssoppa. Morots pure är oxå bra.

• Hella

Banan är lite stoppande också. Hoppas att han blir bättre snart

• gotte grisen

Majsvälling har jag gett. De blir både mätta och bra i magen. Kramizar Gotte grisen

• mammatill5

Halloj!
    Det är inte lätt att vara liten och ha ont i magen..när mina små har diarré så ger jag dom kokt potatis med lite fett i..yogurt...lättsaltad chips..fett är bra vid tex magsjuka..i..lagom mängd..ris..allt som är lätt och inte retar magen...

jag ger mina små också Proviva svartavinbärs dryck..där finns ju dom snälla bakterierna som magen gillar..MEN..Jag vet inte om man "får" ge till så små barn..men jag har iallafall gett min ett åring det...och han har då inte farit illa..tvärtom
    Hoppas att det blir bättre snart med Pluttens mage!

Ha det så gott!//Sirpa

• liten030620

Majsvälling, majsgröt. Rårivet äpple (ej päron, har en lösande effekt).
    Ej blåbär - har en lösande effekt på vissa människor.
    Avslagen coca-cola, te, vätskeersättning.
    Kokt ris, rostat bröd.
    Undvik mjölkprodukter.

• SaraLee

Majsvälling, fiskbullar i buljong, frikadeller, rårivet äpple, avslagen cola, rostat bröd (alltså utan smör och pålägg), ingen stekt mat, det är viktigast med vätska, gör vätskeersättning! Tänk på att bara ge honom i små mängder åt gången och avvakta. Lycka till hoppas att han kryar på sig snart!

• Månis

Kikar in här för att ge ett litet tips....Gör i ordning vätske ersättning och blanda i lite koncentrerad juice. Gör små isglassar och frys in (finns sådana formar att köpa med pinne). Hoppas att det funkar!!

Svar på tråden mat vid diarre