Vad är det svart/bruna i ögonen??
har 2 birmisar och ända sen dom var kattungar har dom haft som "sömnbjörnar"i ögonen som är svart/brunt!nån som vet vad det är för nåt egentligen???
har 2 birmisar och ända sen dom var kattungar har dom haft som "sömnbjörnar"i ögonen som är svart/brunt!nån som vet vad det är för nåt egentligen???
Är det som lite torkade "skorpor"?
ja precis....
Det har våra burmor också. Det är tydligen för att ögonen är lite "strama" så tårkanalerna och det paketet blir lite retat, och då bildas lite klägg.
Man kan rengöra med en blöt bomullstuss, men för det mesta brukar de tvätta varandra. *uäk*
okej..min ena kisse hade som lite var i ena ögat för några dagar sen så jag baddade med vatten flera gånger om dagen och nu har det övergått till brunt/svart igen!som vanligt alltså..
Det är inget farligt utan ett resultat av tårkanalerna.Det är inget som är specifikt just för en sorts kattras utan flera katter kan ha det. Jag har t.ex. en huskatt som har det.
Så länge geggan är av den färgen så är det ingen fara. Om gegga i ögonen skulle vara grönt eller gult så skall man kontakta veterinär.