• snoffi

Spända bröst i början av amning - hur länge?

Har en fem dagar gammal pojke och jag tycker amningen funkat bra hittills. Dock har jag fått väldigt stora och ömma bröst - vilket ska vara normalt i början, har jag förstått, men det verkar inte gå över. Såg på nätet att mjölkstas i början av amningen ska gå över på 1-2 dagar och jag har haft det i mer än två dagar nu. Hur länge ska jag behöva vänta på att det ska gå över och kan jag göra något för att få bort det?

• Svar på tråden Spända bröst i början av amning - hur länge?
  • alexis2006

försök att pumpa lite, eller "mjölka" ur dem.. brukar kännas skönt att duscha varmt och låta trycket släppa lite.. lycka till

• blonde redhead

Flera veckor har det tagit för mig. När mjölken börjar anpassa sig släpper de värsta spänningarna. Försök inte pumpa ur i onödan, då bildas bara mer mjölk och det tar längre tid för att få dom att anpassa sig efter barnet. Håll dom varma så känns det oftast bättre..

• Suneboll

Det tog nog flera veckor...brösten blev inte mjuka o fina förrän efter flera månader för mig (många tror då att de sinat, men det är produktionen som anpassat sig)

• Mickus

Tog nog en vecka innan det värsta släppt och ytterliggare en-två veckor innan det hade blivit en lagom produktion.

• Cizi81

Tog nog uppemot 3 v innan det blev bättre för mig....

• malla7

Längtar efter "normala" bröst......efter 11 veckor är de fortfarande spända och läcker och vissa nätter när knodden inte vaknar och är hungrig på några timmar måste jag gå upp och mjölka ur Trodde faktiskt att det skulle ge med sig fortare........fast man ska väl vara glad att det funkar att amma

Svar på tråden Spända bröst i början av amning - hur länge?