• Maja Gräddnos

Badrumsmatta "bränt fast" i plastgolv, hjälp!

Vi köpte förra hösten en billig ikea-badrumsmatta och lade på vårt plastgolv. Ingen varningstext stod på. Mattan har blivit fuktig efter duschar etc.
    När vi sedan skulle flytta mattan hade den reagerat med plastmattan och liksom bränt fast, så att vi fick rycka bort själva "luddet/garnet" på mattan från golvet. Kvar är en ful, hård brunaktig beläggning på plastmattan där badrumsmattan legat.

Jag vet att vi skulle reklamerat detta, men av olika skäl (lathet, mestadels) blev det inte av.

Nu till frågan:

Har ni varit med om något liknande?
    Vad kan man göra åt det? Har provat skrubba med hårda svampar, svinto mm. Inget hjälper.
    Måste vi byta golvet? (Ve och fasa!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-07 21:38:53:
    Måste förtydliga: Vi upptäckte alltså detta redan förra hösten, det är inte så att vi inte flyttat badrumsmattan på ett helt år. Fullt så ohygieniska är vi inte, om någon undrar.

• Svar på tråden Badrumsmatta "bränt fast" i plastgolv, hjälp!
  • Daidi

Oj!
    Ja vad ska man göra åt det!
    Jag har bara varit med om att mattan har "klistrats fast" på golvet.
    Även om det är för sent att reklamera kan ni väl kolla om de har några tips på hur man får bort mattan!
    Hur gammal är den, ibland kan man ju reklamera länge än man tror!

• Moomin

Precis det du skriver om TS har hänt hos oss. Försökte med allt. Men i söndags satte jag mig med en kniv och skrapade bort skiten. det var det enda som funkade. Så nu är all fastbränd plast borta.

Moomin + Trollet Suriki = Kärlek
  • Maja Gräddnos

Aha, då får det nog bli kniven i alla fall! Synd bara att vi bor i hyresrätt

Mattan kan jag inte reklamera för det fanns liksom ingen matta kvar...bara en massa avryckt ludd!

Tack för era tips!

• signhild

Prova med olja. Fett löser upp klister och sånt. Har du tur löser det även upp fastklibbad matta.

• Melon

Samma har jag råkat ut för. Vi hade köpt en ny matta när vi blivit klar med stammbyte i vår dåvarande borätt. Fukt och golvvärme gick väl kanske inte riktigt ihop och det hela slutade med att jag oxå satt med kniv och skrapa bort det från klinkers golvet.

Svar på tråden Badrumsmatta "bränt fast" i plastgolv, hjälp!