• syss

Pumpa ur, ökar mjölkproduktionen??

Vi skulle på sikt vilja kunna ge vår lilla flicka bröstmjölk på flaska (hon är knappt två veckor nu) och har några frågor angående detta.

När tycker ni att man kan börja med det? Tänker på det här med att sugtekniken kan bli störd.

Min mjölkproduktion verkar ha anpassat sig bra efter hur mycket Tyra äter, om jag börjar pumpa ur kommer brösten då att börja läcka?

Riskerar man inte att mjölken inte räcker till bäbisen om man pumpar ur? Tanken är ju att den mjölken som man pumpar ut inte ska användas förrän vid ett senare tillfälle, finns det inte då en risk att barnet får i sig för lite vid det tillfället då man pumpar ur.

• Svar på tråden Pumpa ur, ökar mjölkproduktionen??
  • A Rose

Först - grattis till din lilla tjej. Och vad skönt att amningen verkar funka. Det kan ju vara lite kämpigt till en början. Det var det för mig, fast inte alltför jobbigt.

1) När tycker ni att man kan börja med flaska? Tänker på det här med att sugtekniken kan bli störd.

Jag fick rådet att vänta, kommer inte ihåg hur länge, men det var längre än två veckor.

2) Min mjölkproduktion verkar ha anpassat sig bra efter hur mycket Tyra äter, om jag börjar pumpa ur kommer brösten då att börja läcka?

Om du pumpar kommer mjölkproduktionen öka. Det är ju ok om du vill pumpa regelbundet varje dag och bygga upp ett litet lager. Annars kan det bli jobbigt. Jag brukar bara pumpa lite då och då, inför att någon ska vara barnvakt, och då krånglar min mjölkprod i några dagar med överfulla bröst. Inte skönt.

Riskerar man inte att mjölken inte räcker till bäbisen om man pumpar ur? Tanken är ju att den mjölken som man pumpar ut inte ska användas förrän vid ett senare tillfälle, finns det inte då en risk att barnet får i sig för lite vid det tillfället då man pumpar ur.

Om du ammar bebisen först och sen pumpar kommer den lilla bli mätt. Och som jag skrev ovan, mjölkprod ökar. Du kommer även märka att din lilla bebis går igenom faser när hon vill suga, suga, suga (tillväxtperioder), för att öka mjölkproduktionen.

Jag skulle vänta med att börja pumpa ur ett tag om jag var du, både så att din mjölkproduktion blir mer etablerad och Tyra (vilket fint namn) är helt van vid att suga på bröstet.

Lycka till!

• AnnaGBG

Även om du pumpar så finns det mjölk kvar i bröstet. Bebisar är mer effektiva än pumpar.

Jag har byggt upp ett mjölklager i frysen och jag pumpade en gång per dag, så jag fick ur ca 1 dl per pumpning. Det har jag inte märkt av, vare sig med läckande bröst eller att de spänt eller gjort ont.

Du kan småpumpa några gånger under dagen oxå om du vill. Om du inte pumpar ur så mycket åt gången, så blir ökningen inte stor.

På BB sa de att det var ok att starta med flaska när amningen funkade felfritt och hade gjort det ett tag, men att inte vänta för länge heller, för då kunde de vägra ta den.

Vi började ge flaskan vid 4 veckor och det har funkat hur bra som helst. Han tar lika gärna den som bröstet och har inte blivit tuttförvirrad. Han är nu 5 månader och får flaska några gånger i veckan av pappa.

Lycka till och grattis!!

• AnnaGBG

Jag ska ju tillägga att alla barn naturligtvis är olika men för OSS har det funkat bra att göra så här.

• syss

Tack för ditt svar AnnaGBG! Då tror jag att jag ska investera i en pump och börja lägga upp ett lager! Så får man hoppas att det fungerar när vi provar om ett par veckor.

Svar på tråden Pumpa ur, ökar mjölkproduktionen??