Hur visar sej glutenallergi som debuterar i vuxen ålder?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Tack!
Jag vet att celiaki.se finns men vill veta hur era debuter var!
Jag har inte celiaki, men känner en som i vuxen ålder fick det, och hon plågades av diareer och magont. Likaså blodbrist, och vitamin B12-brist, då hon inte kunde tillgodogöra sig/ta upp näring i tarmen, samt viktnedgång.
Jag fick min diagnos i samband med att min son som då var 8- månader fick diagnosen. Jag var då 22 år. Mina symtom var smygande. Järnbrist, orkeslöshet, väldigt smal, ofta diaree, ingen matlust, mådde ofta illa.
När jag slutade med gluten gick jag upp 7 kg på 6 månader och kände mig som en annan människa.
Nu 9 år senare är allting jättebra, jag var även laktos intolerant och när det upptäcktes så försvann mina magbesvär.
Funderar du på om du själv är gluten intolerant?
Ja jag funderar på det... får fruktansvärda problem med magen om jag äter bröd. Kramper, diarré och illamående som håller i sej ca ½ dygn.. Börjar ofta som ett anfall och sen ebbar det ut mer och mer.. blir vansinnigt trött av det och kan i princip stå upp o somna.
Får du det när du äter andra produkter som innheåller gluten typ pasta, såser mm Eller är det bara när du äter bröd? Äter du fiberrikt bröd? Det kan röra sig om känslig tarm, colon iritable, och då reagerar man på fibrer. då ska man vara försiktig med kryddor, fibrer, stekt mat, fiberrika frukter och grönsaker osv.
Hej!
Jag fick diarre som började i vuxen ålder, smygande tror jag. Jag tror aldrig att jag kände att jag fick ont just när jag ätit nåt speciellt, bara dålig hela tiden. Fick springa på toa snabbt oavsett vad jag åt. Jättetrött, gasig i magen, men det fattade jag först efter glutenfri kost, hur trött jag varit. Jag var även känslig för feta saker som glass, grädde, creme fraiche, inte för att jag egentligen hade problem med laktos, men man kan bli fettkänslig om tarmen är skadad.
Man kan ha hård mage, eller bara trötthet och dåliga blodvärden också.
Hör av dig till VC, för det är enkelt att ta blodprov.
Ser dom glutenallergi genom ett vanligt blodprov? Jag trodde man var tvungen att genomgå operation o hemska undersökningar..
Tack för er hjälp.. ska ringa vc imorgon o prata med dem..
Man kan bara med säkerthet konstatera glutenintolerans med gastroskopi. Men man kan ta ett blodprov för att se ifall det finns några tecken på att det kan vara glutenallergi som du har.
Symtomen vid glutenallergi ter sig olika på olika människor. Själv hade jag väldiga problem med ont i magen och diarre medan en kompis inte har några som helst symtom som visar på att hon fått i sig gluten.
Trötthet är ett vanligt tecken också.
Åh, ja.. jag är ALLTID vansinnigt trött. Skulle kunna sova dygnet runt.
Men ring då vårdcentralen imorgon så att de kan ta tester på dig och ev. skicka remiss så du får undersökt dig med gastroskopi.
Jag tog ett blodprov för 3 år sen, fick tid till gastroskopi men har fortfarande inte kollat mig. Jag vägrar inse fakta här. Livrädd för gastrskopin och vill absolut inte sluta äta vissa saker. Jag har dock inga problem än så länge.. trött är jag ju jämt men det kan bero på så mycket annat oxå.
Usch, jag måste verkligen snart. Vad händer om man inte kollar upp det? Man kan bli laktosintolerant också va? Få problem med tarmarna.. cancer?
Vermilion, berätta på sjukhuset hur rädd du är för gastroskopin, man kan få lugnande. Om du fick positivt på blodprovet så är du glutenintilerant till 99% om jag läst på rätt.
Sen tror jag att du kommer att bli överraskad över hur bra du kommer att må utan gluten och sedan tycka att det är värt det. Tycker du inte det är värt det så kan du ju äta gluten igen efter några månader, men jag tvivlar på att du vill. När jag fick min diagnos så sade jag att nån gång ska jag äta kanelbullar och strunta i hur jag mår, men sen ville jag aldrig göra det. Livskvaliten ökade mycket efter glutenfritt.
Man kan ha depressioner av obehandlad gluten och man kan i värsta fall få svårt att bli med barn och öka risken för missfall. KAN bli så av obehandlad glutenintolerans, men äter man glutenfritt är det ingen fara.
Om man är negativ på blodprover så är det inte SÅ ofta man är glutenintolerant, men det händer ju, men med blodproverna kommer man rätt långt.