kyckling i ugn
har nått fint recept på kyckling-filé som man smäller in i ugnen med en massa gott?
har nått fint recept på kyckling-filé som man smäller in i ugnen med en massa gott?
Ja en riktig kaloribomb kommer här och så måste du gilla gorgonzola förstås.
4 personer
4 kycklingfileér som man skär ett snitt i och lägger en TJOCK skiva gorgonzola i varje filé
Salta och peppra på båda sidorna
Lägg i en lätt smörad form och pensla med soja eller sherry vinäger.
Stek i ugnen i 15 minuter på 200 grader. Ta ut formedn ringla kycklinfond i botten av formen och häll på 4dl grädde (valfri fettmängd men godast blir ju den fetaste fast gorgonzolan i sig är ju fet så jag väljer ofta den magra varianten)
In i ugnen i 10 minuter till.
Ris och sallad är gott till.
Jag gör ofta kycklinfile i ugn och jag använder det jag råkar ha hemma, det bli alltid hur gott som helst. Häll över lite olivolja och några krossade vitlöksklyftor, släng med några skivade morötter, lök, osv, osv. Lägg på Fetaost, örter eller linda dem i bacon eller släng med purjolök.
Häll över tomatsås eller lite grädde eller liknande. Du kan oxå ta balsamvinäger, oliver, kapris eller, ja.... VAD SOM HELST!
Gud, vad jag blev hungrig nu då!!!
Eh, vilket enkelt recept jag gav dig...
I alla fall, jag brukar ha denm inne i ca 25 minuter på 200 grader och då vänder jag på dem en gång.
Här kommer ett smarrigt kycklingfilé recept
Bacontoppad gratäng! 4 port. 175 grader
6 kycklingfileér
salt och peppar
Sås:
4-6 dl creme fraiche
1 Hönsbuljong
2 Pressade vitlöksklyftor
1 msk fransk senap
2 msk kinesisk soya
Garnityr:
200 gram bacontärningar
1 dl riven ost
Gör så här:
1. Tina frysta kycklingfileér. Salta och peppra. Lägg i en ugnssäker form.
2. Koka ihop ingredienserna till såsen och häll över kycklingen.
3. Hetta upp en stekpanna och stek bacontärningarna knapriga. Fördela dem över kycklingen och avsluta med att strö över den rivna osten.
4. Gratinera mitt i ugnen tills osttäcket är gyllenbrunt, 30- 45 min.
Serveras med pasta och en god sallad till.
Åh,så gott, tjejer! Tack!!! Vilket ska jag nu välja....
Jag kan varmt rekommendera godisälskarens recept. Sitter och äter det just nu till lunch. Bjöd på det igår när min syskonbarn hälsade på och det blev succé! Pastan tog slut igår så nu har jag couscous till kycklingen och det är jättegott!!!!
Ok, jag har vitlök, dijon-senap och soya... detta blir mumma! Litar på er nu!!! :D Ska ner och handla resten sen! Tack!
Lycka till! Det var verkligen snabbt och smidigt att laga. Det som du bör veta om är att rätten blir rätt "brun" tycker man det är tråkigt så kan man precis innan man serverar garnera med lite basilika eller timjankvistar för att liva upp rätten!
Barbaskön och Maggisen:
Det är meningen att man egentligen ska ha persiljekvistar på oxå, men jag har struntat i det för att jag inte tycker om det eller kom inte och tänka på heller att du kunde piffa upp (förlåt), men vad kul att ni kom på att man kunde ha det iaf!
...
Barbaskön:
Vad kul att du gillade receptet. Tänkte faktiskt ha det när min familj kommer hit på lördag
Maggisen:
Testa det gärna och lycka till!
Puffar upp denna tråd lite (för visst säger ni puffar?)
Här är en av mina favoritrecept, det är ju så lätt
Jag lägger kycklingfilé i en ugnsfast form, strör över lite allroundkrydda, in i ugnen på 225 grader, efter ca 10-15 minuter vänder jag på filén och kryddar på lite mer
Det blir kanongott och är så lätt!
Till det äter jag ris och 2 tomater i klyftor
Jag gillar att rulla in filén i parmaskinka och in i ugnen. Fixa en sallad så länge, lägg stora salladsblad underst och sen tomat gurka och röd paprika t ex, toppa med en filé som skärs mitt över. Strö smör och persiljestekta krutonger över. Balsamicovinäger och olivolja som dressing!
Jättegott och nyttigt.
vi brukar skiva potatis å lägga i en smord plåt, på med purjo, paprika och kykling.......klickar på några smörklickar å låter det stå i ugnen ca 50-60min (beror på kyklingen)
till det äter vi en sallad å rödvins sås (pulver
)
smidigt snabbt och gott