• Nadjis

Drever eller Beagle?

Ja, vi ska skaffa hund till våren/sommaren. Eftersom sambon jagar en del ska vi ha en jakthund. Men vilken? Är inne på drever och beagle. Vad tycker ni och varför tycker ni så ? på er och tack för att ni röstar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Drever eller Beagle?
  • ModerBlå

vad är det ni jagar? Älg, småvilt?

• Nadjis

Kanske skulle skriva det Mest älg och rådjur (tror jag) och sen är dte väl en och annan hare med... Inte så insatt..

• mirakelmamma

Ojoj, detta är svårt behöver nästan veta vad för jakt ni ska ha den till. Finns ju väldigt många olika sorter som man använder till olika jakter. Vi har haft en Flatcoated Retriver, är ju en fågelhund. Vi tränade även lite spår med honom, å det gick jättebra! Han va världens snällaste, mycket barnvänlig. Saknar honom sååå.
    Lycka till med hundbebisen oavsett vad ni väljer!

• Peppa

Han jagar alltså med drivande löhund???
    Som sagt, bra att veta precis vilken jakt som ni har planerat att använda hunden till.

Ska hunden driva, ställa, spåra, apportera, markera, stöta?

• Nadjis

Får nog fråga sambon när han kommer hem då.. det är liksom han som sköter jakten..

• Peppa

Va?! Delar han inte med sig? Det som är så kul. Lika bra att ni skaffar var sin jakthund då rå.

• Havsjungfrun

Vi (sambon) har två finska stövare som han jagar hare med. De är väldigt bra med barn, vår son älskar dem och kan busa med dem hur mycket som helst. En drever skulle jag inte rekomendera om den ska umgås med er son, de är ostabila i psyket vad jag har förstått.

• mamma legolina

Beagle mest beroende på att jag har haft mer kontakt med beaglar än drevrar

Saker och ting kan bara bli värre - Ior
  • Nadjis
    Havsjungfrun skrev 2006-11-08 15:24:40 följande:
    Vi (sambon) har två finska stövare som han jagar hare med. De är väldigt bra med barn, vår son älskar dem och kan busa med dem hur mycket som helst. En drever skulle jag inte rekomendera om den ska umgås med er son, de är ostabila i psyket vad jag har förstått.
    Sonens farmor har en drever som älskar Noel! Visserligen tycker hon inte om alla barn, men honom gillar hon iallafall.

Peppa, jo han delar nog med sig. Men jag har inte hunnit ta tag i jaktexamen ännu Men jag har mina planer för det. Går bara i drevet ibland ännu så länge...
  • Längtar

Basset griffon petit weenden tror jag dom heter.mina föräldrar har en sån och den e så cool.det är en jakthund

• merlot

Vi har våran underbara tax  som jagar rådjur och hare..

• Grus grus

Drever! Här har du en äkta drever-fan! Är uppvuxen med jakthundar; stövare av alla möjliga sorter, tax, drever osv. Vi älskar drever! Drever är inte alls labila i psyket. De kan ha individuella problem precis som alla andra hundar. Har inget med rasen att göra. Förr kunde vissa drevrar vara aggressiva, men det avlades bort på sjuttiotalet. Trodde inte att det ryktet fortfarande fanns. Vi har haft ca 15 drevrar under min uppväxt. En jättetrevlig ras som ääälskar barn. Vi hade faktiskt problem med en hund som under jakt hellre sprang in i samhället till lekplatsen och lekte med barnen där. Han åkte till och med rutschkana med dem om han fick sitta i deras knä.
    En av våra drevrar vann harSM 2004 (osäker på årtalet nu på rak arm). Och en annan av våra drevrar har blivit uttagen och ska om fjorton dagar vara med i rådjursSM. Så det är bra hundar till både hare och rådjur.

Varför tycker jag bättre om drever än beagle?
    Som jaktmänniska ser jag i första hand till musiken. Då har drever ett mer kraftfullt skall. Beagle kan bli gläfsiga i skogen. Sedan tycker jag personligen att beagle är en lite mer vekare ras vad gäller mod och styrka i skog. Som familjehund passar både beagle och drever utmärkt, så där handlar det bara om en smaksak.

Skriv i min inbox om du vill ha mer info!

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Euphorbia

Åhhh..Vi har en Svensk vit älghund!!! Det snällaste som finns, sjukligt kelsjuk och jättemjuuuuk. Hon pussar vår Wille så fort hon kommer åt, det är hennes lilla "valp". Älskar allt och alla.
    Oerhört vacker. I övrigt som en Jämthund jaktmässigt och i päls.
    Storlek som en Gråhund eller Golden Retriver.
    Jag tror det finns en bild i mitt galleri, annars så ska jag leta rätt på en att sätta in så snart jag kan.

• Nadjis

TAck för alla svar. Har kollat med min sambo. Hunden kommer användas till älg och rådjursjakt, den ska driva. Så nu är jag liiiite mer insatt i just själva jakten.

Svar på tråden Drever eller Beagle?