• Iroyg

Vad kostar smörgåstårtor man gör själv?

Är det någon som har lite koll på vad smörgåstårta man gör själv brukar kosta? Det beror givetvis på vilken typ av smörgåstårta och vilken fyllning/dekoration man har, det förstår jag, men kanske någon har lite koll ändå?

• Svar på tråden Vad kostar smörgåstårtor man gör själv?
  • Tyche

som sagt beror på vilken sorts fyllning/dekoration man väljer men mellan 500-700 kronor brukar min mammas gå på. (hon gör då för 15 personer)

Mama Didn't Raise No Fool
  • Pikku Enkeli

ca200kr brukar mina kosta styck, de är då gjorda på en plåt som är 35x40cm ungefär.

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ifrån det levande!!!
  • Tjomsan

Brukar ju vara ganska många saker man "måste" ha till en smörgåstårta och de tar nog lång tid att göra helt själv. Kanske lika bra att köpa färdig för att slippa stressa tex till ett dop. Ring runt till olika ställen och fråga! Konditorier, cateringfirmor och liknande. Där jag bor finns en restaurang på ett äldreboende som gör billiga och mycket goda tårtor.

Här får du recept på en enkel och ganska billig smörgåstårta du kan göra själv:

Enkel smörgåstårta

1 förpackning Polarbröd ("stora halvmånar")
    2 pkt gräddfil
    1 tub Smörgåspickles
    400 g hamburgerkött

Blanda gräddfil och smörgåspickles med finhackat hamburgerkött. Bred röran på bröden som läggs omlott så de blir en rund tårta. Överst lite röra eller exempelvis crème fraiche som garneringen fäster på. Garnera med valfria grönsaker - exempelvis hackad isbergssallad, ruccola, hackad gurka, paprika, cocktailtomater, vindruvor? Låt stå ett tag innan servering. Hamburgerköttet kan bytas ut mot tonfisk eller räkor.

Lycka till!

• 3 hjärtan

500-700 lät mycket.. vad har hon på då??

vi brukar köpa ett par limpor med toastbröd..kan kosta 10 kr/ st
    mimosasallad på ena lagret för 50 kronor kanske..
    creme fraiche på andra lagret blandat med tonfisk.. 30-40 kr kanske?
    grädde runt om blandat med lite majonäs.. 15 kr
    gurka
    tomat
    räkor 30 kr
    skinka 20 kr
    ägg 10 kr
    ost
    citron
    dill

vad kan det bli... max 200 kronor..

• Iroyg

Tjomsan: Det där lät ju riktigt gott

Tidsmässigt är det ingen fara för min del, min mamma och svärmor ska göra dem i så fall, men jag är mest nyfiken på hur mycket det skiljer i pris på att göra själv respektive köpa färdiga. Vi ska ha 60 gäster, så det kanske finns några slantar att spara där..

PikkuEnkeli: Hur många brukar en sån plåt räcka till?

• Tyche
    3 hjärtan skrev 2006-11-08 15:33:20 följande:
    500-700 lät mycket.. vad har hon på då??vi brukar köpa ett par limpor med toastbröd..kan kosta 10 kr/ stmimosasallad på ena lagret för 50 kronor kanske..creme fraiche på andra lagret blandat med tonfisk.. 30-40 kr kanske?grädde runt om blandat med lite majonäs.. 15 krgurkatomaträkor 30 krskinka 20 krägg 10 krostcitrondillvad kan det bli... max 200 kronor..
    Ja säg det, räkor, skinka, oliver, tomater, ost, gurka osv. Det dyraste är att hon köper ett speciellt stort bröd som och delar i tre lager. Brödet är större än en vanlig ugnsplåt och kostar 150 kronor. Hon gör egna röror osv. Men så köper hon bra varor oxå.
    Mama Didn't Raise No Fool
  • Pikku Enkeli

Ja du, vet inte så noga. 15pers ungefär skulle jag räkna med utan att räkna helt tokigt. Om jag skulle ha 60 gäster skulle jag nog göra 5st.  Brukar göra dem med 4-5våningar med fyllning.

När det gäller så många brukar man komma ner ännu mer i pris; ca 150kr st. Finns ju lite mer storpack och så att köpa, samt att det inte blir några slattar över här och var av ingredienserna.

• Pikku Enkeli

Min "standard-tårta":
    1. Böcklingpastej mixat med grädde el. creme fraiche
    2. Tonfisk, creme fraiche, bostongurka, majonäs ihopmixat
    3. Mjukost blandat med hackad påläggsskinka
    4. Ärtor och morötter på burk mixat med majonäs och creme fraiche.
    5. Skagenröra eller någon hemmagjord röra med skaldjur.

Dekorera med ägg, räkor, citron, gurka, sallad och dill. Ibland caviar.

• Iroyg

PikkuEnkeli: Det låter ju vettigt Jag kan ju lätt spara 1000 spänn på att göra egna smörgåstårtor då...

Tack för svaren!

Svar på tråden Vad kostar smörgåstårtor man gör själv?