• ezzy

Dålig andedräkt på kattunge...

Min 4 måndaders gamla kattunge har de sista dagarna fått väldigt dålig andedräkt. Det är inte tandsten för han var hos veterinären för 2 veckor sedan och allt såg bra ut. Han samma sorts mat (torrfoder köpt i djuraffär)som han alltid fått. Vet inte vad det kan bero på...är det någon här som kanske har en fundering om vad det kan bero på och hur man kan få bukt på det?

• Svar på tråden Dålig andedräkt på kattunge...
  • Birgitta2

Det räcker med att det fastnat mat mellan tänderna och det gror bakterier. Köp plaque off hos zoo-affärerna och strö över maten. Sen är det inte fel att ett par gånger i veckan borsta tänderna på katten. börjar du nu när den är liten så blir det inga svårigheter sen.

• nojjan

Plaque off animal är jätte bra! Sök på det på nätet så hittar du att läsa om det.
    Det finns även ett jätte bra godis som hjälper lite mot andedräkten, finns bla på www.graneforsboden.se (Kolla under kattgott)

• JeckaH

För säkerhets skull så bör du nog kontakta vetrinär, och fråga vad det kan vara. Så att det inte är något med lilla magen :). Det är ju gratis att ringa vetrinären.

• loopyMamma

Han kan kanske ha lite ont i halsen. Känn efter på utsidan om han är svullen för då måste du kontakta veterinär.

• Anne277

Kan också bero på att det är dags för tandlossning, även om det möjligen är lite tidigt. Hur ser han ut i munnen? Fin och fräsch, eller röd och inflammerad?

• ezzy

Tack för alla bra tips! Han ser fin ut i munnen och är inte svullen i halsen...ska nog ta och kolla upp plaque off...

• dekad

Det kan vara tand byte på gång. Hercules började byta tänder när han var runt 20 veckor, så det kanske är dags för din katt med. Man kan se om det är tandbyte på gång, för då är tandköttet runt tänderna lite rött och svullet. Möjligtvis kan man se en tand titta fram också ;)

• Anne277

Måste specificera att jag menar ju just tandbyte och inte tandlossning :) Ibland kommer inte orden riktigt på plats... :)

• MammatillSimon

Min katt har åxå lite dålig andedräkt, men det beror på tändrna hittade en liten liten tand i soffan en dag, så nu börjar min bäbiz bli stor

• Chilimon

Helt klart dax att tappa mjölktänderna, min lilla Kita gick runt med dubbelhörntänder i ungefär en månad, och hon fick dom runt fyra månader.
    Och det luktar verkligen babianröv i munnen på henne

Svar på tråden Dålig andedräkt på kattunge...