• norgesessan

Vem tycker ni ska vabba?

Jag är barnskötare, utan fast jobb. Jag är en ringvikarie, men har just nu et vikariat ut månaden.
    Mitt SGI är 0, som innebär at jag inte ens har 50kr dagen när jag är sjuk. Mardrömmen är at jag blir långtidssjukskriven (om jag skulle bli sjuk) och måste leva på dom 50 kr om dagen.

Sambon är byggnadsarbetare, en murare...Han är provanstäld 4 månader till..efter det blir han fast anstäld.

Jag vabbar självklart när jag inte har nåt jobb, och tackar derför nej om dom skulle ringa efter mig. Annars har jag fått "avboka" jobb jag hadde tackat ja till et par gånger förra månaden. (ca. 5 dagar, sen har jag vabbat några dagar jag inte hadde jobb sen innan)
    Jag tog det som en självklarhet at vi skulle dela lika, av det vi vabbar när jag skulle jobbat.

Nu har sambon varit hemma 3 dagar, och är redan sönderstressad av chefarna på hans jobb, och är rädd han ska få sparken..
    samtidigt vill jag jobba så mycket som möjligt nu, när jag har jobb, och kommer enligt mina planer att vara hemma nesta period nåt barn är sjukt. (oavsätt om jag har jobb eller inte)

I morgon behöver sonen att vara hemma, men sambon vågar inte vabba mer pga hans jobb, och lämpar derför ansvaret på mig. Han är rädd om sitt jobb, och menar at det är bättre han har et jobb, än at han ska bli arb. lös, och at jag ska vara den enda som har jobb, som då är et ringvikariat..Då är det bättre at jag alltid vabbar, och antagligen blir ointeressant bland vikarierna.
    Samtidig tänker jag på mig, om jag blir sjuk, om det skulle ta slut mellan oss...Då sitter jag i skiten..

Jag forstår hur han tänker, men hur skal jag komma vidare?? Om jag skulle få et jobb, vem ska då vara hemma?? Han tjänar endå mer än vad jag nångång kommer att tjäna så länge jag jobbar inom barnomsorgen...

Dela gärna med er, både ni spm är på min sida, och ni som är på sambons sida, och ni som har några forslag till oss...

Hoppas barnen snart blir friska...det är två barn, 1 och 4 år..När den ena blir frisk, så blir den andra sjuk, sen får den ene svinkopper....och vattkopper har ingen av dom haft, så det kommer vel snart...dom får nog inte samtidigt, men min tur.,.

• Svar på tråden Vem tycker ni ska vabba?
  • Majsan70

Jag tycker ni delar bra på det efter er förmåga just nu.

Är cheferna på bygget enerverande, så tryck ut lagtexten o sätt i pannan på dem. Man kan inte mista ett jobb för det det är ganska uppenbart i såna fall.

Jag o sambon delar lika på föräldradagarna. Ett tag var sambons ena chef på honom men efter att sambon pratat klartext med honom om värdet av att ta vara på den lånade tiden med barnen, så höll han käften.

Man är föräldrar med lika ansvar i alla väder och det skall cheferna ta hänsyn till.

Själv tjänar jag ganska mycket mer än min sambo och förlorar mycket på att vara hemma med sjuka barn efter det nya som går in till nyår. Ändå kommer jag att ta min halva av sjuka barn.

Lycka till! O krya på er..

• norgesessan

Norgesessan själv:
    Jag glömde skriva at han är lärling.
    Han har ringt facket, men dom kunde inte hjälpa honom före han var fast anställd.
    Han kan inte sägas upp pga vård av barn, men om han blir uppsagt, så kommer det isåfall att bli pga av nåt annat dom diktar upp, det har varit en sånn händelse innan, om en som var sjukskriven pga nåt hemskt i familjen (jag vill inte skriva precis vad det är). Dom är visst inte direkt trevliga på hans jobb....

• Majsan70

Inget konstigt alls när man har barn. Det går ju ofta runt med infektionerna.

Förr förra veckan var min sambo hemm i 3 dar med dottern o o förra veckan blev han sjuk själv o fick vara hemma i en vecka.

• Majsan70

Men man får gå vidare i såna fall. Det är ju ganska genomskinligt.

Är han medlem i facket så skall de ju hjälpa honom oavsett om han är fast anställd eller ej.

• Majsan70

Han är konsult som går runt till olika företag som behöver hans hjälp.
    Han blev petad från ett uppdrag när han var pappaledig i 7 månader. Deras förlust.

• norgesessan

facket svarade at han kunde inte sägas upp pga vabbandet, men chefarna kunde kringgå vissa regler. (at dom inte behöver lärlingar, tilexempel)

• Majsan70

Visst kan företaget kringå regelran, men då är frågan, skall ni krypa för ceheferna eller vara hemma med era barn? Skall ni ta kampen eller gå ner på knä?
    Vilken sorts arbetsgivare vill man ha osv?

Jag för en ständig kamp på mitt jobb om både egen sjukdom och VAB. INGET av dem ses som lämplig frånvaro av min chef. Jag är provasntälld på just den avdelningen, men skulle chefen välja att peta mig för VAB, så skulle han få ett helvete av mig.

• norgesessan

Jonathan skal vara hemma i morgon, for han är sjuk, så om inte han stannar hemma, så måste jag.
    så sambon får nog krypa for chefen..Hoppas han hittar nåt annat jobb..
    Hur långt har din arb. givare gått?

sambon ringer sin chef nu, forresten, och skal prata lite, och säga at han stannar i morgon också, så nu får vi se om det dyker upp nåt mystiskt problem på hans jobb som blir årsaken for hans avskjed....

• Majsan70

Min arbetsgivare vet innerst inne att han aldrig kan få rätt, så han skäller mest bara. Han vet dessutom hurdan personlighet jag är och att jag inte ger mig i sakfrågor.

Visst kan de avskeda din sambo pga att de inte skall ha mer lärlingar, men då får de inte heller ta in nån annan såvitt jag förstår det.

Hursom helst är det en lagtstadgad rättighet att ta hand om sina sjuka barn. Dessutom är det inget de förlorar på det eftersom de inte betalar nåt alls för de dagarna.

• Vilmagbg

Vi har fast jobb båda två och vi "vabbar" ungefär varannan gång. Jag jobbar på förskola och det blir lite struligt för mina kollegor i bland när det blir "akut" så maken är oftast hemma första dagen när sonen insjuknat under natten.

• turpeter

Murare kan knappast sakna arbete i dagens sverige? Riktig bristvara på dom ju. Tycker din man ska stå emot chefernas stress och vabba mesta delen.

• norgesessan

han kaklar bara, det är där det är mångelvara på jobb. Han är utbildad murare, men har bara kaklat på jobb.
    Han fick inget lärlingsjobb som murare, for på den tiden var det inget jobb...

Det måste finnas tillräkligt med murare for att ta inn lärlingar (3 murare/1 lärling)
    derför har han gått vidare på plattsättning. Lärlingar är inte så populärt pga. accordet.

Han ringde ju, iallafall. Det gick bra på telefonen iallafall..

• Ajdan

Usch, vilken jobbig situation . Hoppas det löser sig för er.
    Vi har båda turen att ha bra och förstående chefer (åtminstone på detta området ) och vi vabbar alltid varannan dag. På det viset hinner inte jobbhögarna växa sig skyhöga.
    Kram

• norgesessan

ajdan, kommentar från sambon.."Jo, det var jo smart...men då får dom anmäla vård av barn stup i kvarten"

Jag sa at man kan ju ha e-leg...det måste jag skaffa mig...har tappat räkningen på hur många papper jag har skickat in....3 i varje kuvert...

• Ajdan

Du behöver inte anmäla stup i kvarten. Du skriver bara upp vilka dagar du har vabbat, och på din sambos lapp vilka dagar han har vabbat. Sen när ni skriver under så får ni inte vabba efter det datumet ni har skrivit under med (hmmm, exempel - min man har varit hemma måndag och onsdag en vecka, jag har varit hemma tisdag och torsdag. Sen kanske mannen vabbar fredagen och jag måndagen veckan efter. Sen skickar vi in papprena med måndagens datum. Om man sen måste vabba efter det får man anmäla igen).
    Förstod du? Jag gjorde det knappt

Svar på tråden Vem tycker ni ska vabba?