• Pess

Mjukost på tub med ädelost???

Hur tacklar ni den?? Det står att det är mjukost med ädelost....men det står oxå att produkten är pastöriserad....Den borde funka på pepparkakorna va?? Vad säger ni?

• Svar på tråden Mjukost på tub med ädelost???
  • Anknys

Ja, jag skulle ätit den... Har ätit Brieost också under graviditeten, tycker det är sån hysteri kring vad man får och inte får äta... Man kan ju äta lite!

• Pess

Jag håller nog inte riktigt med...Att äta lite innebär ju egentligen lika stor risk att få i sig Listeria som är en farlig bakterie för foster och barn...Vet man bara att just den osten man köper är "frisk" så kan man äta upp hela....är den inte "frisk" räcker en liten, liten bit...

Hur tänker ni andra angående ädelost på tub?

• JennyCB

Det sägs ju att man kan äta sånt som är pastoriserat, sen kommer nästa och säger att det kan ha blivit "smittat" av det opastoriserade. Jag har ätit pastoriserad brie, jättegott och hade jag varit du så hade jag ätit tubosten. Kanske inte en om dan bara.

• Jamson

All smältost är ok att äta enligt de papper som jag fick från BM.
    Håller med om att det är hysteri med maten, men jag vågar inte chansa..

• Jamson

glömde säga att ädelosten skall avnjutas ikväll tillsammans med pepparkakor och lättglögg framför braskaminen....mmm!
    Vad gäller brie så "ska" man väl inte äta den p g a vitmöglet som omsluter osten, även om den är pastöriserad.

• pragnent

Jag är rätt säker på att det e lungt med den där typen av pastöriserade mjukostar. Tror att dom upphettar hela blandningen liksom. Men ring Kavli eller vad det nu är och fråga.

• Pess

Försent....Jag har just intagit ett antal pepparkakor med tub-ost på....*mums* Tänk vad bra att det finns alternativ....

• JennyCB

Jag har bara pepparkakor och får inte plats bakom ratten på bilen.
    Jag får fjäska sen...

• Mamsingen

Vet att det funnits brieost på tub, men nu hittar jag det inte någonstans. Någon som vet vilket märke det var och om den slutats tillverkas`?

Thats all you got lady, two wrong feet and f*cking ugly shoes.
  • Bebben

Jag fick till svar från min bm vad gäller sådana ostar att det är ok om osten är tillagad typ fläskfilé med grönmögelostsås. Jag skulle ha ätit ost på tub.

• Wailea

Är det någon skillnad på "mögel partiklarna" om de är i en tub eller inte? Skulle inte chansa...

• Pess

Den på tub är pastöriserad...dvs upphettad....

• Snorky

ja, man får äta ädelost på tub. Den är upphettad innan den lagts på tub!! Jag vet att det var nån som ringde Kavli o frågade förra gången jag var gravid.

Brieost på tub finns också, men jag minns inte vilka som tillverkar den... dock var den inge god minns jag.

• Snorky
    Wailea skrev 2006-11-08 18:33:47 följande:
    Är det någon skillnad på "mögel partiklarna" om de är i en tub eller inte? Skulle inte chansa...
    det är inte möglet som är farligt....
  • Pess

Snorky....Tack för rak information....

• Wailea

Hej igen!

Så här skriver Livsmedelverket, kände att jag måste kolla då jag trott att det är möglet som är farligt (vilket jag fortfarande inte fattar om det är...) I alla fall står det ju att grönmögelost bör undvikas även om den är gjort på pastöriserad mjölk. Sen kanske inte den i tub räknas, det vet jag inte...

"Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier. I praktiken innebär detta att gravida bör avstå från alla vit- och grönmögelostar"

• Snorky
    Wailea: Listeria är en bakterie som kan uppkomma vid lagring o det har inget med möglet att göra. Det finns en kompleteringstext till det du har kopierat och det är att om mögelostar är upphettade till bubblande het (tror det är över 70 grader??) så är de ok att äta. Just den på tub är under framställningen upphettad o därför om det förekommit listeriabakterier så har de dött, det säger tillverkaren själv.
    Läs om listeria på http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2594
  • Wailea

Ja de stämmer om den varit upphettad så är den ju OK!

Vad bra för alla som har cravings på grönmögelost

Svar på tråden Mjukost på tub med ädelost???