• JeckaH

Första dagarna med valpen :)

Ni som har hund, berätta gärna hur de första dagarna/ nätterna var med er valp. Gnällde den mycket och hur vet man vad gnället i såna fall betyder, kissa eller oro? Hur gjorde ni för att valpen skulle känna sig trygg från start?

• Svar på tråden Första dagarna med valpen :)
  • ModerBlå

Hej,

Mitt allra första tips är att ni köper en bur till er valp där den ska sova på natten.
    I buren känner den sig trygg och den kan inte gå och kissa/bajsa överallt i huset på natten. Ställ buren brevid er säng i sovrummet.
    Första nätterna är ju väldigt individuellt för varje hund...vissa gnäller och vill gå ut jätte ofta på nätterna tex.

• ModerBlå

Såg även i ditt galleri att ni har en katt. Då är ju buren ännu mer viktig så att valpen får sova i fred och katten även får vara ifred för valpen på nätterna
    Om valpen gnäller kan man även sträcka ut handen och klappa och visa att man finns där om buren står vi er säng.

• jossepower

När jag fick min hund hade jag gjort iordning en bur med filt lite tidningar mm, men han va så ledsen att jag föll för honom så jag tog en madrass och la mig på goilvet tillsammans med honom, han slutade gny och sov jättefint på mitt bröst (de vill ofta känna ens puls), så gjorde vi i två veckor... vet inte hur stor er hund kommer bli och om ni vill ha den i sängen, min är en liten toypudel. Låt den va ensam så LITE som möjligt (såklart) det skär verkligen i hjärtat när man måste lämna dem. Gå ut med den så mycket som möjligt så den slipper hamna i situationen att den kissar inne, varje gång den sovit, lekt eller ätit bör ni gå ut med den.... om den ändå kissar inne någongång så bara lyft ut den och var med den ute en stund så förstår den snart att man går ut och kissar. Lycka till med er valp jag är sååå avundsjuk på er! De är HELT underbara:)

• JeckaH

Till en liten chihuahua, hur stor ska buren vara? Och köper man en sådan bur i vanlig djurbutik?

• JeckaH

Det kanske räcker med en flyttlåda, där "taket" är av? Vad tror ni?

• Gamla Marie

Hej.
    När jag fick hem min älskling Rocco hade alla sagt att du måste ut en gång i timmen och kissa med honom. Första natten sov han hela natten. Jag ställde klockan så jag verkligen skulle ut med honom. Men han bara sov.
    Och det gör han fortfarnade. Vill helst ligga till en kl 11 på morgonen. Ser riktigt sur ut när vi går tidigare.

Men sen sov han aldrig på dagarna och bet på alla mina möbler, lister och väggar. Men det är klart värt det...

• emzas änglar

När vi fick hem vår lilla nakenfis var jag jätteorolig inför första natten. han låg på golvet nedanför mig och somnade sött. sedan efter några dagar flyttade han ut från vårt rum och det har han godkänt. Han sover gott varje natt!
                  Kramizar Emma & Zlatan

• Alexandra1983

Hade Amy en halv natt i sin bur sen fick hon sova med oss i sängen.

Hon gnällde hela tiden och det kan man väl förstå, här kommer man till ett nytt ställe och så får man inte sova ihop med den man har lärt känna bäst som faktisk ersatt hundmamman.

Visst kan buren funka men inte för alla hundar. ska man h bur så lär den stå nära sängen så valpen hela tiden kan se en

• veronicaermanbriks

våra första dagar var ganska lugna. Hunter sov mest hela tiden tätt intill oss. det hände inte många olyckor inne. Vi har aldrig behövt gå upp om nätterna för tt kissa valpen för han sover som en stock i sängen hos oss.
    Han gnällde knappt alls. Bara när vi gick upp på ovanvåningen och han inte kunde följa med. Nu springer han dock i trappan själv så nu gnälls det inte alls.

• Namaste72

Klart du ska ha valpen i sängen! Sen efter hand när den är mer van vid er och tryggare i sitt nya hem, så kan du sakta flytta den till en flyttkartong utan lock som du ställer bredvid sängen. Då kan du stoppa ner handen å röra valpen när den är orolig. Tänk på att det är en liten unge helt ensam utan sin mamma som du ska ta hand om. Bur skulle jag aldrig använda!!!

Svar på tråden Första dagarna med valpen :)