• Quenta Silmarillion

Kan jag köra bilen när oljelampan lyser utan fara?

När man bromsar kraftigt så tänds oljelampan i ett par sekunder, men annars så är den släkt. Men det är väl antagligen ett tecken på att det börjar bli dåligt med olja i bilen. Nu är jag tvungen att åka till veterinären, en resa på ca. 6 mil fram och tillbaka och så som vi bor så finns det ingen bensinmack eller bilverkstad i närheten. Tror ni det kan vara nån risk att jag kör sönder bilen?

• Svar på tråden Kan jag köra bilen när oljelampan lyser utan fara?
  • Angel med Kevin

fyll på olja kanske?

• Japp

Ja det finns en risk att du kör tort på olja och då skär motorn och det kostar en förmögenhet att laga och du blir utan bil och kanske kommer du inte hem med bilen. Kolla oljan innan du sticker och fyll på om det är dåligt med olja. Du vet väl hur man gör ?

• snusfia

om den börjar lysa hela tiden så börjar det bli kris.

om man kör utan olja så skär motorn till slut

• Jennie Brunflo

Ja, det finns en risk att du kör sönder bilen. Motorn blir förstörd om du kör utan olja.

Vad du kan göra är att köra till en mack eller liknande när du åker till veterinären och fylla på olja där. Det går alldeles utmärkt.
    Då har du olja när du åker hem allafall.

• Quenta Silmarillion

Jag _tror_ att jag vet hur man kollar oljan, men är inte helt 100. Finns det nåt annat lock man kan skruva av istället och råka förstöra motorn? Helt ärligt, så kan jag faktiskt knappt tanka *rodnar*

• Jennie Brunflo

Om du är så osäker så är mitt tips att du åker till en mack när du är hos/vid veterinären. Där borde det finnas någon.
    Där kan du få hjälp.

Det är ingen fara att köra dit, eftersom oljelampan bara blinkar till. (Om det lyser hela tiden är det absolut inte bra.)

• tittar

gå in på den mack du köper oljan på om du tycker det är svårt. så kan de hjälpa dej!!

genom att skruva av lock och kolla förstör du inget men det kan bli riktigt tråkigt om du häller oljan i fel hål !! :)

• snuffsis

Är det en folkswagen? Isånna fall, och även annars så är det bromsoljan/vätskan. Vilket gör att trycket faller, = inte bromsar för fullo. Det går att köra med ett par mil, men inte mer. Alltså när du trycker på bromspedalen bildas ett tryck av oljan i systemet ut i hjulen och därifrån kommer bromsverkan. =inget tryck ingen broms. Denna vätska är inte dyr och finns på de flesta mackar, och personalen kan säkert hjälpa dig om du frågar.

Kram från en bilförsäljardotter!

• Quenta Silmarillion

Nej, det är en Opel Omega. Men tack iallafall! En sak till bara, är det dyrt att fylla på olja?

• snuffsis

Hur ser lampan ut föresten? Kan ju även vara vanliga motoroljan, som de ovan nämner. Men åk till en mack, för skär motorn blir det riktigt dyrt...

• Jennie Brunflo

Måste även tillägga att om du får lust att kolla själv, då ska du sträcka fram handen och skruva upp och hålla undan ansikte/huvud. Om du skruvar upp fel lock så kan det finnas varm ånga och tryck under där så du kan få brännskador.

Om du ska kolla oljan är det viktigt att bilen står plant och att den har stått stilla en bra stund så oljan har hunnit rinna ner.

Men som sagt, åk till en mack och be om hjälp. De är hjälpsamma och visar dig gärna så du kan fixa det själv nästa gång.

• snuffsis

Det beror på hur mycket och vilken. Men räkna med ett par 100:-

• Quenta Silmarillion

OK, jag gör ett försök. Nån som har en billig kombi att sälja annars!?!

Svar på tråden Kan jag köra bilen när oljelampan lyser utan fara?