• Miss Bubbelgum

Recept Morotskaka? (Rosendahl?)

Är det nån som har ett smarrigt recept på morotskaka? Gärna från Rosendahls trädgårdar (för den är den godaste jag ätit hittills...). Utan nötter tack!

• Svar på tråden Recept Morotskaka? (Rosendahl?)
  • HelenB

Miss Bubbelgum
    Åhh! Helt otroligt Tänkte lägga in en tråd om just detta själv! Och utan nötter eftersom jag är nötallergiker. Världen är liten ibland

• Miss Bubbelgum

Hahaha! Otroligt! Då är vi två som väntar!

• yezzi

Min mamma gör världens godaste, fick inte tag på henne nu, men jag skall kolla i morgon, så kan jag skriva det här.

• Humleblomma

Jag har boken "Rosendals trädgårdscafé".
    Här kommer receptet på morotskaka därifrån:

Kaka:
    2,5 dl solrosolja eller annan neutral olja
    3,5 dl strösocker
    4 dl fint rivna morötter
    3 ägg
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    0,5 tsk salt
    o,5 tsk nyriven muskot
    1 tsk kanel
    0,5-1 dl mycket grovt hackade valnötter

Topping:
    200 g smält avsvalnat smör
    200 g philadelphiaost
    3 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    skal och saft av en citron

Kaka:
    Vispa socker och olja vitt. Tillsätt morötter och äggen ett i taget. Blanda och rör i de torra ingredienserna. Tillsätt valnötterna.
    Häll i smord bröad form och grädda i 200 grader i 40-45 min.

Topping:
    När kakan svalnat vispas alla ingredienser till en luftig smet som breds över kakan. Låt den stå kallt en stund så att toppingen stelnar.

Hoppas det är den du ätit på Rosendal!
    Jag har för mig att jag bakat den själv någon gång när jag nyss hade köpt boken. Vill minnas att den var god Det går säkert att utesluta valnötterna. Inte omöjligt att jag gjorde det själv när jag bakade eftersom jag inte är så förtjust i just valnötter.

• Miss Bubbelgum

Tusen tack Humleblomma!

Jag gillar nötter, men maken är inte så förtjust i dem... Frågan är hur konsistensen påverkas om man tar bort dom? Men stort tack för receptet!

• Miss Bubbelgum

Kakan blev GOD, och VÄLDIGT mäktig... Tror att man kan minska på mängden smör i toppingen...

• HelenB

Miss Bubbelgum
    Vad kul att den blev god! Ugnen gick sönder hemma så har ännu inte gjort den Var det den bästa man kan göra hemma tycker du eller ska man fortsätta kika efter den godaste morotskakan?

• Isabella och Jespers mamma

matplatsen.org/

Checka in för ett alternativ.... Ur bra sida att få andra tipps oxå på... Jag kan varmt rekommendera den...

Svar på tråden Recept Morotskaka? (Rosendahl?)