• Anonym

cellförändringar...någon som varit med om liknande?

har för snart 6 månader sen fått en underbar liten tjej.Gjorde ett cellprov vid återbesöket eftersom jag tidigare haft cellförändringar. Efter ungefär två veckor fick jag hem ett svar där det stod att jag återigen fått cellförändringar. Tänkte att
    "-ok, det är väl som förra gången, inte så farligt".
    Gick dit och fick beskedet av min gynekolog att det INTE ALLS såg bra ut och att han var tvungen att ta fler prover för at se vad som behövde göras. Han gjorde en skrapning och så "klippte" han liksom av bitar från livmoderhalsen, ungefär 6 stycken. Jag låg där i stolen och kände mg helt chockad över vad han just sagt. Kunde inte sluta tänka på det. När han var färdig så sa han att dessa prover skulle skickas på utredning för att se hur allvarligt det var och vad som skulle behöva göras. Antingen behövde jag komma tillbaka för att göra en till skrapning eller så var jag tvungen att göra en operation där man skär bort en delar av livmoderhalsen.
    Efter en vecka fick jag ett brev hem där det stod att jag blev tvungen att kontakta honom får att få att tid där han skulle tala om vad provsvaren sa. Igår var det dags att få beskedet och han berättade att det var elakartade cellförändringar som man var tvungen att operera bort.
    Så jag undrar helt enkelt om någon varit med om liknande? Hur tog ni det och har ni blivit "friska" efter detta isåfall?
    Just att han talade om att cellförändringarna var elakartade kändes lite läskigt.
    Ja, det här blev lite väl långt kanske men jag kände bara att jag behövde skriva av mig och dela med mig....kanske det finns någon som känner igen sig och är villig att dela med sig av sina erfarenheter?

*kram*

• Svar på tråden cellförändringar...någon som varit med om liknande?
  • Venla

Oj, vad hemskt. Hoppas att det löser sig för dig. Jag har inte erfarenhet av cellförändringar men det kan inte vara roligt. Lycka till!

• Anonym

har ingen erfarenhet av detta men jag hoppas ändå att allt går bra för dej.

kram

• proppen

JAg har varit i samma sits,opererat bort största graden av cellförändringar genom att ta bort del av livmodertappen...
    Det är ingen farlig eller jobbig op men mer känslomässigt jobbigt tyckte jag i alla fall...skriv till mig så berättar jag gärna mer om min erfarenhet!
    Kram och lycka till

• proppen

JAg har varit i samma sits,opererat bort största graden av cellförändringar genom att ta bort del av livmodertappen...
    Det är ingen farlig eller jobbig op men mer känslomässigt jobbigt tyckte jag i alla fall...skriv till mig så berättar jag gärna mer om min erfarenhet!
    Kram och lycka till

• proppen

JAg har varir i precis samma sits som du,skriv till mig så kan jag berätta mer om du vill..
    Stor kram och lycka till...

• Alveline

jag har haft icke elakartade cellförändringar men likväl togs de bort.. genomgick konisering .. visst kallas de så ? De bränner av nedersta delen av livmodertappen. Vet inte vilket ingrepp du ska göra men det jag genomgick var inte särskilt smärtsamt. man fick välja mellan att sova eller vara vaken.. jag var vaken och ångrar det ej. slapp sova över på sjukhuset. Tråkigt att dina var elakartade.. hoppas de kan avlägsnas snart !

• Beth5

Jag har haft mikroinvasiv livmoderhalscancer, så det hade gått längre för mig. De tog bort större delen av min livmoderhals med konisering. De fick bort allt och efter det har jag gått på kontroll var fjärde månad. Alla prover har varit bra sedan dess och det har nu gått mer än 2 1/2 år. När jag fick veta att jag var sjuk hamnade jag i ett djupt, svart hål. Kunde inte fatta att det drabbat mig. Först såg det ut som om de skulle behöva operera bort livmodern, men sedan beslutade de sig för att inte göra det, då jag inte har några barn och så länge längtat efter detta. Nu är jag gravid i vecka 24 och det känns som ett mirakel! Jag är så lycklig över att jag är gravid. Jag fick gå och prata med en kurator efter allt och det betydde mycket + att jag hade fantastiska jobbarkompisar och vänner. Jag hade slarvat med mina kontroller innan jag fick veta att jag var sjuk, så det hade gått alldeles för lång tid mellan provtagningarna. Nu kommer jag aldrig mer att missa en kontroll! Hör gärna av dig till mig om du har ytterligare funderingar. Mitt hade ju gått längre och det har ju gått bra för mig KRAM KRAM från en som vet hur det känns!

• Liria

Jag har haft elakartade cellförändringar som opererades bort med laser (en bit av livmodertappen). Har inte haft något återfall nu på 7 år.

• lucasisa

Hur vet man vilken grad man har, de vågar ju knappt nämna cancer. I mitt sista brev stod det att jag har ett förstadie. De måste väll mena ett förstadie till cancer skall in och ta bort en bit om 3 dagar. är skit skraj just nu.

• Anonym

min syster har nyligen opererat bort allt förutom äggstockarna.
    och hon fick strålbehandling som gjorde att äggstockarna fungerar lite eller inget alls.tror ni att det kan bli problem med dom?

• Majsan71

Jag har också gjort en konisering för drygt fyra år sedan. Först gjordes det vanliga provet hos bm som visade cellförändringar. Fick då komma tillbaka och träffa en läkare som var liksom kall för mina frågor. Jag frågade henne om det var något farligt och då svarade hon bara att ja, det kunde det minsann vara och sedan sa hon inget mer. När jag dessutom av misstag såg anmälan till cancerregistret i min journal blev jag jätteorolig När jag sedan fick återkomma för kolposcopin fick jag träffa en annan läkare som gav sådant förtroende och gav mig riktiga svar på mina frågor och det lugnade betydligt. Det visade sig iallafall att jag hade sådana cellförändringar att jag var tvungen att opereras. Men här görs det inte med laser eller frysning utan de skär bort den yttersta delen av livmodertappen.

Jag har sedan dess gjort ett otal nya cellprovstagningar men de har visat helt normala förhållanden varenda gång och det känns ju skönt. Nu vid den senaste provtagningen fick jag ett brev från läkaren där det stod att cellproverna nu kunde glesas ut till vartannat eller vart tredje år så jag hoppas att det nu ska utom fara.

• Fiaflopp

Exakt samma har hänt mig och jag är frisk odag och inte fått tillbaka förändringarna en 3-e gång tack och lov...
    Hoppas det går bra för dig,kram!

Svar på tråden cellförändringar...någon som varit med om liknande?