• Änglagård

Sempers banangröt betér sig knepigt

Hejsan!!

Jag har en liten undran när det gäller Sempers banangröt. Vi har precis börjat med gröt till våran son och första gången jag gjorde den så blev den jätte vattnig å konstig trots att jag gjorde exakt som det stod på paketet, förutom att jag inte mätte upp exakt de 60 grader som de rekommenderar. Så jag testade senare på kvällen att göra ett nytt försök för att se om det var mig det var fel på eller om det var gröten. Då lät jag vattnet sjuda mycket längre..ja nästintill så att det började koka faktiskt. Då blev gröten bättre och lite fastare i konsistensen.
    Men så idag när han skulle få sin gröt...så var han inte lika glupsk som han brukar så själva matningen tog lite längre tid än vanligt med påföljden att gröten hann svalna och i takt med det så blev den bara vattnigare å vattnigare (blev som välling nästan). Ska det verkligen vara så? Är det meningen att man ska behöva slänga i dem gröten bara för att den ska behålla rätt konsistens???
    Är det någon mer än jag som upplevt detta eller har jag fått ett måndags exemplar (mitt grötpaket alltså)???
    Funderar skarpt på att byta till någon annan grötsort...för när det blir såhär så är det ju inte roligt

Kramisar från Ängla

• Svar på tråden Sempers banangröt betér sig knepigt
  • 4barnsMom

Har samma problem med semper...  Vi har gått över till Nestle Den är bättre.. Hipp är okej den med, men jag kör med 8 mån nu..

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • mina1

Tror att det är något i saliven som gör att det blir lösare efterhand. Har samma problem med matburkar.

• Felicia6

Min sons gröt (mjölkfri gröt) är vääldigt känslig för hur mycket pulver man har i vattnet. Har man exakt en dl vatten så ska det vara exakt en dl grötpulver för att det ska bli bäst. Är det en aaaning mindre i decilitermåttet så blir det vattnigt, och har man en aning rågad så blir det mkt fastare direkt..

Jag brukar blanda i på måfå o se vad som känns bäst

18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • CeciliaSt

Jag blandar aldrig efter paketet utan så att jag tycker konsistensen är bra = rinnigare än vanlig vuxengröt.

Sen om man börjat mata dem med gröten, avbryter och återupptar matningen kan gröten hinna bli rinnande då ett enzym i saliven bryter ner "förtjockningsmedlet"

• Lilla K

Det är saliven som förstör konstistensen. Försök att inte röra om i gröten under tiden han äter, då behåller den konstistensen.

De 60 graderna är inte jätteviktiga, de är bara ett maximum för hur varmt det kan vara innan vitaminer mm förstörs. Så inte varmare än 60 grader, men kallare är helt ok.

• leyley

jag blev irriterad på det jag med ett tag så jag tom böt till havregrynsgröt men sen läste jag här att man inte ska ta gröten mitt i skålen utan på sidorna för det är salivet som gör det så vattningt och har börjat ge sån gröt igen och det går jättebra! dock går jag inte efter deras anvisningar utan värmer så mycket vatten som han äter upp och har i pulver efter det.. det funkar bra här!

♥ Vilde William är min älskis♥ alw.bilddagboken.se
  • Änglagård

Ahaaa...tack för alla svar som jag fått hittills...men måste ju säga att..hur smart är det att ha ett sånt medel i en baby/barn gröt som påverkas så lätt av lite saliv....hur tänker de? Ska man ha ny sked för varje sked man ska ge eller??? *IRONI*
    Jag har redan från första gången vi gav gröt...börjat ute i kanterna för att det är svalast där. Så det gör jag ju redan.
    har dessutom tänkt på ytterligare en sak med grötpaketet...det står på paketet att det ska räcka till 16-26 portioner. Antar att 26 portioner är om man bara ger smakisar. Och att 16 är om man bara ger en hel gröt portion. MEN...jag har bara gjort hela portioner å inte fasen kommer mitt paket räcka till 16 portioner....pulvret är ju liksom snart slut redan å ändå tar jag exakta mått. :-S *KNEPIGT*

Jaja...inte lätt när det är svårt inte

Kram // Ängla

• ulrikasofie

Samma problem här med , sempers banan gröt...exakt som du beskrev den..men min tjej äter bara den gröten vad ska jag gör då?

• Jenny m Benjamin

Änglagård: Det är inget särskilt medel de tillsatt i gröten som påverkas. Saliv är sådan. Den innehåller enzymer som är till för att underlätta matspjälkningen och det gör den vare sig enzymerna möter maten inne i munnen eller utanför.
    Maten påverkas så eftersom bebisar har en annan salivutsöndring än vuxna har och det följer med saliv med skeden på ett helt annat sätt. Och barnmaten är mosad/finfördelad vilket gör att den påverkas fortare än en köttbit och ett par potatisar gör. Hade du haft lika mycket salivutsöndring + tagit lika lång tid på dig + ätit mosad så hade din mat också blivit vattnigare för varje sked.

Svar på tråden Sempers banangröt betér sig knepigt