Rättskydd hemförs.
Kommer ev behöva anlita advokat för umgänges o ev. vårdnadstvist. Täcker hemförsäkringen advokatkostnader? vilket försäkringsbolag har ni?
Kommer ev behöva anlita advokat för umgänges o ev. vårdnadstvist. Täcker hemförsäkringen advokatkostnader? vilket försäkringsbolag har ni?
Det brukar det nog göra, min hemförsäkring i Östgöta brandstodsbolag täcker advokatkostnader upp till ett visst pris.
Rättskydd från hemförsäkring täcker umgänges och vårdnadstvister.
Begränsningar finns:
Tvisten får ej vara "ny", vilket innebär att tvisten får inte ha påbörjats innan 2 år efter seperationen.
Dukan alltså inte separera, och 2-3 månader senare anlita en advokat.
Normalt är det när advokaten kopplas in, som anses vara startdatum.
Sen skall du ha hafat din hemförsäkring i minst 2 år.
Hemfärsäkring täcker normal upp till 120.000 kr.
Självrisk är normalt 20 %
Ooops....tryckfelsnisse var framme
skulle vara "haft" inte "hafat"
Om inte hemförsäkringen täcker så kan du få rättshjälp... Är ett statligt bidrag som baseras på din inkomst. Det kan din advokat hjälpa dig att söka..'
Vi har rättshjälp då vi inte hade haft hemförsäkringen tillräckligt länge.
helsingborg42: Hur funkar det då med försäkringen om man aldrig varit tillsammans?
Om du har hemförsäkring o haft det i 2 år så gäller försäkringen dig... Spelar ingen roll om ni varit tillsammans eller inte.
Visma: Jag har hemförsäkring i Länsförsäkringar, har precis flyttat men har fortfarande hemförsäkring där. Haft i ca 5 år kanske. Gäller det då? Hur mycket får man lägga ut själv?
Ja då ska det gälla... är olika från olika försäkringsbolag...
Tusen tack Visma!
detta gäller om du drar igång en tvist så betalar inte dom ut ersättning ,men om du hamnar i den pga nån stämt dig då gäller den..
Stämmer inte... spelar ingen roll om du drar igång vårdnadstvisten själv eller blir stämd.. Försäkringsbolaget hjälper till ändå!
Japp, jag drog i gång tvisten, och hade inga problem alls.
Och om ni inte bott tillsammans då bör ju rättsskyddsförsäkringen i dtt fall gälla helt utan problem