• mantaray

Mest viktuppgång under vilka veckor?

Hejsan,

Jag undrar under vilka veckor ni gick upp mest i vikt och ungefär hur mycket per vecka?

Jag är i vecka 25 och har gått upp ganska mycket per vecka sedan vecka 20, ca 05-08 kg per vecka och det är inte kul Vet dock att jag inte ätit allt för nyttigt och rört mig för lite och har nu ändrat på det och hoppas att viktökningen stannar upp lite.

Jag bantar alltså inte, försöker bara äta morötter istället för kexchoklad

Har totalt gått upp 7-8 kg.

• Svar på tråden Mest viktuppgång under vilka veckor?
  • solstraalen

Jag har båda mina graviditeter gått upp mest sista halvan av graviditeterna.

Med barn ett gick jag nog upp nästan 15 fram till v 20, sen med barn två 10kg fram till vecka 20.

Men sen på förlossningen med 1an så stannade viktuppgången på totalt 41kg mao 26kg på de sista 20 veckorna.

Tvåan stannade på en uppgång på totalt 35kg.

Läkarna har inte hittat någon orsak till mina enorma uppgångar, har tagits massa prover osv, jag har dessutom ätit bra.

Men men jag håller tummarna att du inte går upp så mycket som jag har gjort :)

• Stumpegrisen

Jag ar inte "klar" annu, ar i slutet av v.37 nu, men hittills har jag gatt upp 8 kg. Och dom har kommit ganska jamt med start efter v.16 ungefar.
    Har tranat ratt mycket under graviditeten och var valtranad/smal innan.
    Det verkar vara valdigt olika hur mycket man gar upp och nar.

• kiwii87

Ja gick upp ca 10 kg till v.22...sedan dess har vikten endast ökat me 3-4 kg..är nu i v.39..

Trodde först jag skulle bli enorm med tanke på den snabba viktuppgången men där hade jag fel

• biomedbonus

jag gick upp ca 7 kg de första 32 veckorna.
    nu på slutet  är i 38 har jag ökat ganska mycket för nu har jag gått upp 12 kg.

Inte mycket allt som allt men många kg på få veckor i slutet.

• Alcarinque

Från vecka 15 gick jag upp nästan 1kg/veckan.
    Sammanlagt ca 22kg

• Li79

Vissa går upp mycket i början och stannar av eller till och med går ner de sista veckorna.
    Jag gick inte upp något fram till v 20. Men i slutet över 1 kg i vecka, totalt ca 16 kg.

• Chaam

Tror att så länge man känner att man äter hyfsat nyttigt eller som man brukar och rör på sig som vanligt så är det nog bara o acceptera den viktuppgång man får.
    Alla är olika och har olika förutsättningar från början så det är bara att låta naturen ha sin gång tror jag..

• Asala

Jag är i v 20 nu, och har gått upp fem kilo. Men de kilona gick jag upp första månaden nästan, har stått still i 6-7 veckor. Har annars ätit nyttigare än vanligt (vanligtvis äter jag SÅ mycket godis och kakor, men har inte varit sugen nu...) Däremot har jag fått lägga av med träning, det blir bara promenader och lite simning...

• soraya

Jag gjorde tvärtemot alla tabeller och beräkningar och gick upp det mesta under de första 20 veckorna - 12 kg.
    Sedan gick jag bara upp 5 kg under andra halvan av graviditeten. Stannade av helt den sista månaden.

Så alla är olika.

• Blondie 68

Sist jag vägde mej var jag i vecka 35, så hade jag gått upp 2,7 kg. Ska till Bm nästa vecka å hoppas inte att jag gått så mkt till. E i vecka 37 nu.

• murraya

har du bara gått upp 2,7 kg under hela gravideteten?det är ju super bra.själv går jag in i vecka 24 nu och har nog gått upp 8 kg inte roligt.men med mina andra barn gick jag upp 22 kg o 30 kg sammanlagt under gravideteten och hoppas att jag inte ska gå upp så mycket igen.

• TaBz

Jag har gått upp 10 kilo under garviditeten hittils. 8 av dem sedan v 20, dvs drygt ett kilo i veckan... (Är i slutet av v 27)

Vad menar ni blondie och murray? För de allra flesta skulle det ju vara alldeles för lite att bara gå upp 3 kilo!

• linpat

Kom inte håg efter vilken vecka jag började gå upp men det var mest under slutet av graviditeten och då var det ca 2 kg varje vecka.
    Summan slutade på 25kg och tappade 12 av dem bara genom att föda sonen.

• murraya

ja,om barnet växer å så,så är det väll bra att gå upp lite,kanske inte så lite kanske,men det kan ju vara så att man gick ner i början av gravideteten för att man måt illa.

• kultingen

Oj vad glad jag skulle ha varit med bara en viktuppgång på 2,7kg
    Nu är jag i v.18 å har gått upp ca 4 kg.
    Min förra grav så la jag på mej extremt mycket i slutet, samla vatten å gick upp till + 23 kg.

Svar på tråden Mest viktuppgång under vilka veckor?