• KarinaL

Flytta till Kanada???

Jag bor just nu med man, bebis o katt i en by på landet i södra Frankrike men vi vill nu flytta utomlands. Trötta på tröga Frankrike... Jag pluggade i Montreal för 11 år sen o är sugen på att flytta tillbaka dit. Vet ni hur det är att bo o jobba i Quebec???

Vi söker även jobb i Sverige men eftersom mannen är fransos vore kanske Kanada lättare.

Vore tacksam för alla tips och tankar!

• Svar på tråden Flytta till Kanada???
  • KarinaL

Ingen som kan hjälpa till?

• nåttis77

Hejsan !
    Har dom funderingarna jag med min kille bor i kanada Montreal Qc ;) har själv funderingar på att flytta dit min Kille säger att det är jätte lätt att få jobb om man kan franska så en annan får väl börja plugga skall dit nästa år i mars så får vi väl se hur man trivs gå in på ams hemsida dom har länkar till ams i kanada men vad ja har hört är det kanon att bo där så man får väl lita på det ha det bra :)

• Miska

Hejsan!
    Har en del bekanta i Kanada. Jag skulle själv vilja flytta dit men inte min sambo. Suck! En av mina svenska kompisar flyttade dit för 1 1/2 år sedan. De bor dock i Edmonton. De verkar stortrivas och säger att det finns gott om jobb. Så lycka till.

• smyg

Calgary växer och växer.
    Vancouver, Toronto och Montreal är dyra.

• Smileycat

Är det nån som ska bege sig till Sverige inom en snar framtid??

Det är så att jag har hittat min drömvagn som knappt går att få tag på här i Sverige..
    Jag letar o letar, men inte hittar jag den nånstans.. *gråter*

Det är en zooper zydeco i rött (helst 2006's års modell oxå)..
    Jag vet inte varför men jag är helt kär i den vagnen, kan tänka mig i svart oxå om det finns billigare nånstans..
    Som sagt gillar 2006års modell bäst men 2007 "går väl oxå"..

Så..
    Nån som har lust att hjälpa mig o kanske tjäna en liten slant eller så??

(¯`°?.¸ ღ♥Min älskade Ebba 5/5-06♥Sambon Stefan♥Bonusdottern Vanja 050430♥ღ ¸.?°´¯)
  • idacelia

Jag bor i Québec city, tre timmar nordost om Montréal, sedan två år tillbaka och jag trivs jättebra.

För min del blev det lättast att ansöka om studentvisum. Jag åkte hit (min pojkvän bor här) och sökte en utbildning på universitetet. När jag väl hade blivit antagen var det en lång process att samla ihop alla dokument som behövdes så att jag kunde ansöka om visumet. Totalt tog det ungefär nio månader innan jag hade det i handen.

Det finns många svenskar som bor i Montréal och de har en ganska stor förening som heter Svenska Klubben (kolla in på sajten www.svenskaklubben.ca/index.asp). Där kan du säkert få mer råd och tips som gäller just Montréal.

Du kan också kolla på immigrationssajten www.cic.gc.ca för information och blanketter.

Lycka till!

• Sophisticated

Hej. Jag har bott i Toronto i 6 ar. Flyttade nyligen tillbaka till Sverige for att foda min son. Jag saknar Toronto VARJE dag. Vi ska dock inte flytta tillbaka, Kanada borjar bli allt mer som USA.. Vilket jag och min s=man inte riktigt trivdes med. Har aldrig varit i Montreal, men har manga kanadensiska vanner som bor dar. Montreal ska ju tydligen paminna valdigt mycket om Europa, alla mina vanner alskar det. Om ni bestamer er att flytta, borja med ansokningar i god tid. Det ar extremt svart att fa medborgarskap dar. lycka till

Svar på tråden Flytta till Kanada???