• estrell

Falafel recept hjälp!!!!

Skulle göra falafel igår o frysa in inför en bufe vi ska bjuda på i helgen, MEN, fick inte smeten att hålla samman ordentligt!!! Stod att man skulle ha 2msk majsstärkelse, vad är det??? Jag tog maizenamjäl vilket kanske inte var helt rätt, vad är det man ska ha i??
    Kan man ta ägg eller potatismjöl istället för att hålla samman smeten?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Falafel recept hjälp!!!!
  • gnorkis

en burk kikärtor, 1 ägg, ströbröd för rätt konsistens och kryddor som spiskummin, koriander och chilipeppar.,,

• gnorkis

japp för det binder i hop smeten. gott med falafel... ska nog göra det idag hehe

• LAA

Bovetemjöl är också kanonbra för att få till rätt konsistens så bollarna håller ihop. Jädrans vad sugen jag blev nu, fy på er!

• gnorkis

laa det visste jag inte låter gott

• tutim

Använd för allt i världen inte burkkikärtor, sämre smak men dessutom kan falafelbollarna när man väl friterar dom, bara smälta bort om man har otur. (Talar av egen erfarenhet )
    Kikärtor, persilja, spiskummin (det är det som gör smaken) , man kan ha lite vitt bröd för att binda ihop det, gul finriven lök, lite vitlök och vill man ha lite klös i det så kan man ha chilipeppar som ngn nämnde ovan. 1 ägg ifall man känner för det.

Lycka till! (själv sugen, måste nog göra )

• tutim

..och färsk koriander om man vill. Glömde.

• estrell

De var hemskt goda i alla fall, trots den lite slappa konsistensen!!! I mitt recept stod det sambal olek, 2 krm o de var supergott!!! rekomenderas starkt!

• gnorkis

jag har stekt dom inte friterat... vad många olika sätt att göra dom på

• estrell

ok, då var det inte det som var felet med mina iaf! Läste nån stans att man även kunde eftersteka 10-15min 175g i ugnen oxå!

• blunda

tips om man vill fritera dem och inte vill fylla hela stekpannan med olja är att bara ta lite och sedan luta pannan och fritera ett par i taget (hmm detta kanske alla vet om redanFundersam)

Appropå ej burkkikisar, de man köper i på se, behöver de typ kokas innan eller är de klara att använda?

• gnorkis

de i påse ska ligga i blöt ganska många timar sen får man koka dom. det står på påsen

• blunda

aha det låter ju inte så krångligt, tack gnorkis!

• tutim

Man behöver inte koka kikärtorna efter att de legat i blöt, har man dessutom en köttkvarn så får man perfekt tuggmotstånd i falafeln

Svar på tråden Falafel recept hjälp!!!!