• Mimmi82

tips till julfest??

Ska anordna julfest till ca 20 personer (en klubb) med blandade åldrar, både barn och vuxna, men det står totalt stilla. Har ni några tips? kasnke något roligt eller stämningsfullt, spännande, trevligt ni gjort på era julfester eller hört talas om.. tackar å bockar för alla förslag!

MVH Mimmi

• Svar på tråden tips till julfest??
  • Lindisen1

Oj så skojsigt - jag ÄLSKAR att fixa fester...!

Det första handlar ju om hur stor budget man har...! Får man fråga det?

• Mimmi82

det är klubben som betalar.. har inte fått någon direkt budget men minst 5000 iaf. Men ju billigare desto bättre... Redan bokat en gammal norrbottensgård som vi ska vara i

• Glad i hågen

Oj vad härligt!

En liten välkomstdrink i form av vit glögg eller rabarberglögg kan vara lite annorlunda. Rabarberglöggen är supergod både alkoholfri och sptesad.

Pepparkakor med philadelphiaost på är gott, eller gorgonzola, som tilltugg.

Fiskdamm till barnen är ju alltid poppis, och allra helst tomtebesök med godispåsar till alla barn. Kanske lite väl traditionellt men väl beprövat.

Nån lek eller tävling där både barn och vuxna kan vara med är ju också kul. Kanske "Så ska det låta" eller nåt?

Lycka till!

• Glad i hågen

Kom på en grej till! Om man känner varann rätt väl och det är folk som inte är så blyga kan var och en eller några av de vuxna få personliga små uppdrag på en liten lapp. Det kan vara att de ska hålla ett tal som innehåller orden "knappnål, mormor och tomten", att någon ska ropa God Jul tre gånger under middan medan tre andra ovetandes om vatann ska sjunga hej tomtegubbar slå i glasen när någon ropar God Jul osv...

Det brukar kunna bli riktigt galet om det är rätt folk med på festen.

• Lindisen1

Tänkte precis skriva det där med godis till barnen - det är ett måste! Gör (om du orkar själv) roliga pepparkakor till barnen, köp roligt julgodis, såsom skumtomtar osv.

Ta med härlig julmusik, eller du kanske t o m känner någon som kan och vill komma och skunga?

Duka bord i härliga julfärger - behöver inte kosta mycket. Köp någon enfärgad duk, typ röd, och bryt av med servetter i guld eller silver, sen kan du köpa någon typ av konfetti att strö över bordet. Tiimari har fint sådant med tex änglar, granar, stjärnor, osv, osv.
    Tiimari har för övrigt rätt mycket billigt julpynt som kan användas.

Åk till Ikea och inhandla lite fina, billiga lyktor så det blir stäminingsfullt.
    Fördrink precis som Prillan skriver - med lite rolig, annorlunda glögg.
    Julmust till barnen kanske?

Kanske några roliga lekar för alla?

Osv, osv

• Mimmi82

låter bra det.. synd bara att ikea ligger 50mil bort =)
    Men d finns nog billiga lyktor på andra stället vettja =)

sitter å funderar på om man skulle kunna ha nån skattjakt åt barnen eller.. kan väl va kul?

• Lindisen1

Mimmi82 - ojdå...*tihi* Jaa, men det finns ju fler ställen som har lyktor!!!

Jaa, varför inte - barn älskar ju sånt! Rita upp en karta som får de leta efter godiset!
    Kan du inte ta dit någon tomte då? Kanske dela ut minijulklappar till alla - det behöver ju inte vara dyra saker alls?!

• Mimmi82

jo d skulle man kunna göra... kasnke får tigga lite hos de lokala handlarna =)

• Lindisen1

Mimmi82 - ja, gör det! Ut å ragga sponsorer!

• Juno

I Amelia Jul fanns en del tips som jag tänker utnyttja till vår julfest.
    Det ena är en ljuslyckta i is att placera på trappan när gästerna kommer. Sätt ett glas upp och ner i botten på en hink och fyll på med vatten. Ställ i frysen eller utomhus och det är kallt. När vattnet har frusit tar man ur klumpen ur hinken och lossar på glaset. Gröp ur ett tillräkligt stort hål för att placera ett blockljus eller en machall i lyktan.

Det andra var små valnötspajer som tilltugg till glöggen. Kommer inte ihåg receptet men kollar det gärna om du vill.

Juno

• maj72

Vi har gjort många julfester för att fira jul tillsammans med våra vänner.
    Självklart hade vi många visor, det brukar bli en salig blandning av julsånger och vanliga snapsvisor som hade fått en egen jultext.

Dock festens höjdpunkt var alltid när tomten kom. Alla gäster får ta med sig en liten julklapp (värd circa 20 kronor) som sedan jultomten delar ut. Givetvis blandas alla paket så ingen vet vilket paket man får. Det brukar faktiskt kännas som en riktig julafton.

Annars brukade vi ha det ganska traditionellt med glögg som fördrink, sedan julbord (knytkalas) och mycket juldekoration. Musiken var också ganska julig, men lite poppigare givetvis.

Annars kan jag tänka mig att man kan blanda julmaten lite att det blir lite julrätter från olika länder. I Danmark har man ju tex fläskstek, mandelpotatis och äpplen till jul och Tyskland blir det ganska ofta ganska enkel julmat som tex korv. I Frankrike börjar man med champagner och fortsätter sedan med kalkon med kastanjefyllining etc, etc

GOD JUL!

• Mimmi82

tack för alla tips. Tyvärr funkar inte valnötspajjerna vi har en som är så allergisk mot nötter att hon inte kan vara i samma rum som någon som äter det =(... så d funkar inte, men förresten jag kan gärna ta det receptet för min egen del, här hemma tänkte jag, om du ids leta reda på det...

*hehe* go jul =)

Svar på tråden tips till julfest??