• IlsaBlackWidow

Plugga halvtid med A-kassa

Jag tänkte plugga nästa höst och har hört att om det är på 50% så kan man få A-kassa.

Är det för hela tiden eller tar man lån halvtid och A-kassa halvtid?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag har ringt A-kassan och frågat men de säger bara att det utreds när man redan är där.
    Jag skulle vilja veta oddsen före jag börjar tre års svindyra studier och kanske inte har jobb den andra halvtiden.

Kanske svårt att svara på detta nu när Moderaterna styr...

• Svar på tråden Plugga halvtid med A-kassa
  • Peand

Jag är arbetslös och pluggar på halvfart undertiden.

Jag har varit arbetslös sedan i augusti och började fundera på om jag skulle skola om mig helt. Fick då reda på att man kan ibland få plugga undertiden man har a-kassa. Men det är olika från a-kassa till a-kassa. Hos vissa får man bara läsa ex 25% .....

Dock är man ju fortfarande arbetslös och har samma krav på att söka jobb som innan. Och skulle jag få ett jobba msåte jag avbryta mina studier.
    Det är allts ingen långsiktid lösning och man räknas ju som arbetslös och inte studerande ex när det gäller dagis avgifter och liknande.

Men för mig är det kanon när jag nu har fått en chans att prova på att läsa utan att riskera för mycket. Och om allt går väl kommer jag börja läsa på helfart med studiemedle efter årsskiftet.

Är det något mer du/ni undrar så svarar jag gärna om jag kan.....

• IlsaBlackWidow

Peand - Men då fick du hel A-kasseersättning alltså?

Kan man inte göra så att man får A-kassa halvtid(och söker jobb den tiden) men tar studielån på övrig tid?

• Wilowa

Jo du kan ha a-kassa 50% och CSN 50%.

För att få bibehålla A-kassan till 100% fast man studerar 50%, krävs även att man inte studerar mot en ny utbildning. Det gäller alltså enstaka fristående kurser. Jag är t ex utbildad lärare och jag läser just nu en fempoängskurs i ledarskap för lärare. Däremot skulle jag inte få läsa in hela lärarutbildningen på detta sätt!

• IlsaBlackWidow

Einstein - Jag är outbildad och ska läsa tre år på halvtid om det går som jag vill.
    Undrar bara hur jag gör i början om jag inte hittat jobb till den andra halva tiden...

Men då får jag hoppas det funkar att göra 50/50 till jag hittar jobb då.
    Annars kommer jag ju inte klara det... soc?
    Jag vill ju gärna utbilda mig och göra ett vettigt jobb, suck.

• Wilowa

Du fyller bara i den tid som du studerat på kassa-kortet.

• IlsaBlackWidow

Det låter ju bra men fy så knapert det blir ändå för en ensamstående mor.

• Wilowa

Fast du får extra bidrag från CSN om du har barn. Alltid en liten tröst!

• IlsaBlackWidow

Åh det visste jag inte! Hoppas inte nya regeringen tycker att det inte behövs...

Svar på tråden Plugga halvtid med A-kassa