• Tess76

Tilltugg till glögg-bjudning?

Tänkte bjuda hem lite vänner på glögg i början på december. Vad kan man bjuda på för tilltugg? Chips, grönsaker och dipp kommer väl att finnas men jag vill ha något mer juligt.
    Hade tänkt mig pepparkakor (förståss) och mögelost...men vad mer juligt kan man bjuda på?

• Svar på tråden Tilltugg till glögg-bjudning?
  • annca

Dadlar med mögelost, clementiner, starkoststavar med torkade aprikoser, kanelmuffins...

• Japp

Brukar baka mini lussekatter och mini kanelbullar, Vi har lite gröt med saftsås. Sillamacka.

• Tess76

Starkostsavar med torkade aprikoser? Sätter man ihop dom med tandpetare då?

• Nimue

Hej!
    Hittade det här på dagens muffin och tyckte det lät så gott
    Kanske något för dig?

Pepparkaksmuffins med glöggmarinerade russin

20 portioner
    Bakformar: Vanlig storlek

1 dl russin
    1 dl glögg
    125 g smör
    1 1/2 dl mjölk
    1 ägg
    4 dl vetemjöl
    2 dl strösocker
    2 tsk bakpulver
    1 tsk malen ingefära
    2 tsk malen kanel
    1 tsk malda kryddnejlikor
    1 dl rårörda lingon
    2 dl crème fraiche
    Florsocker

1. Låt russinen marinera i glöggen över natten.
    2. Sätt ugnen på 200°C.
    3. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ner mjölken och ägget. Blanda samman vetemjöl, socker, bakpulver och kryddor. Rör ner smörblandningen. Vänd till sist ner russinen och glöggen.
    4. Fördela smeten till 2/3 i små muffinsformar (papper). Grädda i ca 15 minuter i mitten av ugnen.
    5. Rör samman lingonsylt och créme fraiche. Toppa muffinsen med en klick och pudra över florsocker.

• Tossan79

Pepparkakor med mögelost! Låter kanske konstigt, men är en etablerad smaksensation - testa!

• Tess76

Jo, men pepparkakor med mögelost ska jag ju ha. Det är ju supergott! Synd bara att jag inte kan äta dom själv. Jag får göra med Kavlis ädelmjukost till mig

• elvatolv

Ja, det är jättegott! Men tyvärr får man ju inte äta mögelost nu när man är gravid...suck...

Har någon av er ett bra gott recept på lussekatter? De där mini-lussekatterna kanske?

• Tess76

Aida: Jag åt pepparkakor med Kavlis ädelost på tub igår. Supergott! Går nästan lika bra som vanlig ädelost.

• elvatolv

Oh, tack för tipset! Det ska jag prova!

• Japp

Ta vanlig vetebröds deg och blanda i saffran (så klart) och istället för russin så har jag fikonbitar det blir jättegott, gott att doppa i glöggen.

Svar på tråden Tilltugg till glögg-bjudning?