• AnjaMaria

önskar hjälp med mjölkskorv

Hej, kan någon råda om min sons mjölkskorv? BvC sa att vi skulle smörja med barnolja och det har vi gjort, men det försvinner inte. Skorven har blivit lite rödaktig på vissa ställen och han river sig på huvudet ibland. Vet inte om han gör det medvetet eller inte. HAn är ju bara tre månader...

Vad göra?

• Svar på tråden önskar hjälp med mjölkskorv
  • Stiina

Jag brukar smörja in Ellens huvud med olja. Sen låter jag det vara i ca två timmar. Efter det kammar jag bort skorven. Jag provade många olika "kurer", men detta var det som tog bäst. Nu får hon bara lite skorv ibland och då är det bara att hålla efter.

• Fru H

Det finns en salva på Apoteket som är just mot mjölkskorv! Minns såklart inte vad den heter just nu, men du kan ju fråga där.

Man smörjer in hårbottnen med salvan, låter det sitta i tre-fyra timmar, sen tar man en tät kam och skrapar försiktigt bort skorven, som då är mjuk och lossar ganska lätt. Sen tvättar man bort resterna med schampoo.

Funkar bra för oss!

• AnjaMaria

Hur ser skorven ut på era barn?
    Har era barn blivit lite röda runt skorven? Vet nån om det är normalt eller farligt?

Tacksam för svar

• Stiina

Nej Ellen var inte röd utan skorven var gul. Men hon rev sig i hutudet ganska mycket när hon hade skorv och då blev hon ju röd pga det. Hör med bvc.

• Hushi

Nej, mjölkskorv ska inte vara farligt. Men det kan klia om det blir tjockt. Om skorven sprider sig till ansiktet eller kroppen brukar man få rådet att ta kontakt med bvc och låta nån titta på det.
    Salicylsyre vaselin heter krämen från apoteket. Den brukar funka bra när ungen har mycket skorv. Annars är tipset om olja och kam bra.

• Fido

Köp en riktig luskam, de funkar bäst. Och ha på rikligt med barnolja. Tyckte inte att Salsyvasen funkade bättre, det blev mest kladdigt. Om ni går på babysim så är det ett ypperligt tillfälle att kamma bort skorv när huden blivit lite uppblött. I baljan hemma blir väl inte huvudet så genomvått kanske.

När Tilde blev röd under skorven fick vi rådet av bvc att smörja lite med Mildison. Det är en väldigt svag kortisonsalva som finns på apoteket. Det röda gick bort på två dagar.

• AnjaMaria

Tack för all hjälp. Ska köra vidare med oljan ett tag till, funkar inte det så får det bli den där krämen.

• AnjaMaria

Ny fråga: behöver man vara våldsam med kammen eller hårborsten? En jag pratade med sa att hon hade gnuggat med en scotch brite- svamp.
    Vad händer när skorven lossnar? Är det ny hud därunder eller?

• Fido

en skotte kommer inte i närheten av mitt barns huvud!!!
    Däremot har jag ibland fått gnugga lite med kam-kanten. Särskilt när det blivit ett täckande lager så att man nästan inte ser att det är skorv. Under skorven är det ny hud.

• clinan

om man låter olja sitta på för länge så täpper det till porerna vilket som man ska undvika när det finns skorv.

Vi hade på jordnötsolja under natten kammade av skorven på morgonen och tvättade håret och därefter satte på en fet salva. Natusan har kommit med någon ny en burk. Sen finns det Locobase men även oriflames tense care fungerar!!

Man får testa sig fram helst enkelt!

• Miss Daisy

Jag tog bort skorv igår. Jag la på ett lager med vit vaselin och sen lät jag det sitta på ett apr timmar. Sen tog jag en luskam oc kammade försiktigt igenom håret så att det blev "mjälligt". Efter det tog jag en liten frottéhandduk och torkade bort mjället och vaselinet. Nu är han skorvfri!!!

• isabell22

Vasselin ska va jätte bra har jag hört Ella har ej haft skorv så jag har ej provat

Svar på tråden önskar hjälp med mjölkskorv