• Grus grus

Opererat bort livmodern på hund, någon?

Idag opereras vår tioåriga vovve. Hon hade fått en massa jobbiga flytningar så de tyckte det var bäst att ta bort livmodern. De ringde när hon vaknat upp och de tyckte hon var väldigt blek. De skulle ha henne under observation nu under eftermiddagen. Lilla gumman, man är ju så orolig! Någon vars hund genomgått samma sak? Gick det bra? Hade er hund mycket ont efteråt? Blir det hormonförändringar?
    Här är vår gumma för nästan ett år sedan.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Svar på tråden Opererat bort livmodern på hund, någon?
  • dweia

När jag bodde hemma hade vi en hund (chow chow) som fick operera bort livmodern när hon bara var ett par år och det gick jättebra! Kan inte minnas att hon hade så ont efteråt men det är jättemånga år sedan nu och man glömmer ju. Men hon blev fullt återställd i alla fall och dog av ålder många år senare.

Håller tummar och tår för att allt går bra för er!

• loopyMamma

Vi har haft flera tikar som vi har fått operera pga livmoderinflammation. Det har gått jättebra och hundarna har repat sig väldigt fort. De brukar få smärtstillande första dygnet och naturligtvis tratt för att inte komma åt att slicka på såret. Hunden kan vara slö första dygnet, av narkosen, men sedan brukar det vara som vanligt.

Hoppas det har gått bra

• Totto

Min rottisjtjej på idag 9 år, fick livmoderinflammation när hon var precis fyllda 7.

Allt gick bra, väl hemma så vätskade sig såret väldigt mkt, åkte in på återkoll, men allt var ok. Så småningom slutade det vätska sig, och allt blev bra.

SJälv har jag inte märkt någon skillnad alls på min tjej efter operationen. Hon blev sitt gamla jag igen.

Eddie o Neo 05-09-28
  • LabLover

Jag har en som inte är fertil längre pga av livmoderinflammation och jag fick en helt annan hund efteråt! Hon blev en mkt lyckligare hund som inte mådde dåligt vid löp och skendräktighet.

Min systers hund som är nyopererad blev likadan.

Självklart har jag erfarenhet av skräckhistorier också men eg. tycker jag bara att det finns fördelar.

• IlsaBlackWidow

Märktes ingen skillnad på min, hon opererades för hon alltid blev sämre i sin sjukdom när hon löpte.

• Vofflis

Min vovve fick livmodersinflammation när hon var fyra år. Det var akut så livmodern togs bort snabbt. Hon fick en del komplikationer efteråt, bla en autoimmun reaktion i kroppen. Men hon blev som en valp igen efter hon tillfrisknade. Det har varit jätteskönt att slippa löpningsperioderna, för hon var jättejobbig då.

• NotGonnaGetUs

Dom tog bort livmodern på min mops när hon var några år. Hon löpte hela tiden och var ändå inget avelsmaterial så för att undvika framtida problem togs den bort. Samma dag hon kom hem studsade hon runt som en studsboll....

• Minilott

Hur har det gått? Hoppas att allt är bra med din vovve

• tilda81

På våran förra hund gjorde vi så på,de som blev förändrat på henne det var att hon gick upp i vikt +att hon blev jätte lockig och pälsen kändes torr på nå vis när man klappade henne

Hon var en Engelsk Cavalier king Charles och det är väldigt vanligt på den rasen att man måste ta bort den..

• ZagasMamma

Vi opererade bort livmodern på vår hund vi hade när jag va mindre.. en irländsk setter.. Hon va nio eller tio då vi opererade bort den,.. hon hade flytningar oxå.. plus cancer tror jag.. men hon levde iaf i över två år efter det.. och då tog vi bort henne pg.a att hon hade åtta "cancerbollar" stora som pingisbollar i lungorna.. Tråkigt! men hon va pigg efteråt.. som en ny hund.. pälsen blev dock annorlunda.. alldeles lockig.. liknade ett får.. =)

Svar på tråden Opererat bort livmodern på hund, någon?