Farligt att måla inomhus vid graviditet?
Någon som vet om det är farligt att måla inomhus och tapetsera när man är gravid??
Någon som vet om det är farligt att måla inomhus och tapetsera när man är gravid??
Jag tror inte att det är farligt så länge man vädrar ordentligt. När rummet sedan är klart kan man ju stänga dörren och öppna fönstrena så att det vädras ordentligt.
Fråga när du köper färgen om den är farlig, men de flesta är ju vattenbaserade idag och ofarliga.
Ja, fråga om färgen är farlig att inandas. Men själv skulle jag inte måla om för jag är väldigt försiktig med allt!
Alltså det finns kvinnliga målare och blir dom sjukskrivna för att de är målare?
Dom borde ju vara en riskgrupp, men tydligen inte eftersom dom kan fortsätta jobba, såjag tycker du kan måla på me vädra lite och ha kanske munskydd som klarar kemikalier då är du på den säkra sidan.
Lycka till...
Det är inte jag som målar utan sambon, men jag är ju inne jag med.
Det är vattenbaserad färg iaf, någon mer som vet?
Inte farligt att måla om färgen är vattenbaserad.
Själv har jag precis målat garderobsdörrar i sovrummet. Har även målat väggar i sovrummet nu när jag varit gravid.
Vädra så det inte blir så instängt bara
jag såg på rapport häromdagen att man skulle undvika att måla om och tapetsera när man var gravid, kolla med kemikalieinspektionen!
Vattenbaserad färg är ingen fara men vädra efter i alla fall. Tror det är värre när man t.ex. slipar o spacklar, då ska man ha på sig mask även om man inte själv gör det (o det brukar man ju göra innan man målar väggar).
Har pratat med både barnmorska och de på färgaffären, så vi gjort om en hel del med målning och tapetsering hemma nu under grav, och det är ingen fara så länge det är en vattenbaserad färg!
Hålle med ovanstående, så länge färgen inte innehåller organiska lösningsmedel så är det ingen fara!
Badfriday
Det är myckt man ser på TV du, idag ska man inte äta frukt heller för det är besprutat med saker som "kan" skada fostret.
Ska man lyssna på allt ska man vara sjuk som gravid, men jag tänker då vara frisk och njuta av min graviditet.
Nu när du sätt det där på TV ska alla målare av kvinnlig förmåga med mage sjukskriva sig?
Jisses, sen kommer nästa område som frisörer det kan vara farligt och ska dom också då sjukskriva sig?
Det funkar ju inte!
Min barnmorska sa till mig att leva som vanligt och att fråga på färgaffären om man undrar över något.
Ta tag i penseln/rollern och måla för kung och foster land ni...
Får jätte gärna hänga ut era barnrum i era gallerier sen med :)
vi har målat inne, ingen fara så länge färgen är vattenbaserad.
Vattenburen latexfärg är vattenbaserad eller?
I veckan framkom att gravida och barn inte ska måla eller tapetsera.
www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14024938.asp
Sten Flodström på Kemikalieinspektionen råder gravida att hålla sig borta från lösningsmedel, bekämpningsmedel och målarfärg.
Även Svt hade ett reportage där forskaren menade att det gällde all färg, även vattenbaserad.
Ja, du Margaret tänk om man skulle lyssna på allt som var farligt att göra som gravid.
Då skulle vi gravida ligga i syrgaskammare våra första 9 månader av en graviditet, skulel vara rätt illa.
Margaret:
gäller det där verkligen vattenbaserad färg? du nämnde något reportage? låter konstigt att man buntar ihop den med miljögifter och lösningsmedel eftersom de flesta sorters vattenbaserad färg är ofarlig för barn att förtära (du kan måla barnmöbler med den) och du får lov att spola av penslarna och redskapen under rinnande vatten, dvs rakt ut i naturen.
jag har precis målat en bunke barnmöbler med vattenbaserad trä & metallfärg som lämpade sig alldeles utmärkt till barnmöbler och för gravida att använda.
det skulle förvåna mig stort om det här gäller även vattenbaserat...eftersom de är skonsammare mot huden,slemhinnorna & lungorna än tex tvättmedel.
Ingen aning.. Jag målade mkt i vårna lägenhet när jag var gravid med min dotter. Tänkte inte vad dd var för färg.. Och det enda som hänt är väl att hon är enormt busig haha ;)
Tänk om man skull gå runt o tänka på allt man får o inte får göra när man är gravid.. Jag är inte så nojig över sånt.. Nu är jag gravid igen o har inte alls tänkt på nått sånt.. klart jag inte röker o dricker osv..