• Anonym (Mamman)

Förlängd sjukskrivning

Fick papper från försäkringskassan idag om att dom beviljat mig sjukpenning. Tjoho!!! Men jag undrar en sak.
    Läkaren "gav" mig en sjukskrivning på 2 veckor. Dagarna innan den går ut ska jag höra mig till honom igen för att diskutera ev. fortsatt sjukskrivning eller ev. annan åtgärd.
    Jag hoppas på förlängd sjukskrivning och då minst 1 månad till.

Så till min fråga.
    Så här står det på papperet jag fick från fk:
    "Försäkringskassan har bedömt att du har rätt till sjukpenning. Vi har även gjort en bedömning att du efter sjukskrivningen kan återgå i arbete igen utan särskilda insatser från vår sida. Bedömningen är gjord på de uppgifter sin vi hittills har fått."

Betyder detta att de anser att efter mina 2 veckors sjukskrivning så ska jag vara "fit for fight" igen och att OM läkaren ger mig förlängd sjukskrivning så gör dom ännu en bedömning som kan bli helt annorlunda??

Eller tror ni att jag har stor chans att dom säger ja även till en förlängning??

(Är sjukskriven pga depression, är i vanliga fall föräldraledig.)

• Svar på tråden Förlängd sjukskrivning
  • Anonym

Jag är själv sjukskriven och den har förlängts i omgångar. Det enda jag har gjort är att skicka in sjukskrivningarna till FK och så har det rullat på. OM det är så att de ifrågasätter din fortsatta sjukskrivning efter ett tag så kommer de kontakta dig.

"Försäkringskassan har bedömt att du har rätt till sjukpenning. Vi har även gjort en bedömning att du efter sjukskrivningen kan återgå i arbete igen utan särskilda insatser från vår sida. Bedömningen är gjord på de uppgifter sin vi hittills har fått."
    Med det menar de att du kommer kunna återgå till ditt normala arbete utan tex någon sk "arbetsträning" eller annat stöd från deras sida. Så fick jag förklarat den texten iaf. Den stod på mitt beslut också.

Hoppas du skall må bättre snart!

• Anonym (Mamman)

Okej tack!

Då bör ju inte fk bli något problem iaf.
    Skönt!

• Honni

fick förklarat för mig att det är så att det är ju det läkarintyget dom fått som dom grundar det på. Alltså när nästa uppgift rullar in så tar dom ställning då.

Jag var på ett info möte från F-kassan i början på veckan för oss som är sjukskrivna och FK kontaktar en sjukskriven för att kolla upp arbetsförmågan.

Det är inte riktigt så som man upfattar i media att man helt plötsligt blir av med pengarna eller så.

Ex vis en man som hugger ved i skogen och bryter foten.

Kanske inte blev berättigad sjukpenningen för att han hade arbetsförmåga trots allt han kunde ex vis sitta på kontoret och svara i telefon. Då kan det vara den sjuke herren som inte velat göra det och då är man inte berättigad sjuk penning.

Som reklamen på TV som går FK arbetar för arbetsförmåga. I första hand ser dom efter om det finns möjligheter på arbetsplatsen eller behöver man omskolas etc etc...

OROA DIG INTE!!

Svar på tråden Förlängd sjukskrivning