sälja sina ägg?
jag funderar på att sälja mina ägg. såg ett program på tv förut om en tjej som sålde sina ägg och fick väldigt bra betalt, tror det var i usa. nån som vet hur det funkar? Är alltså bara intresserad av att SÄLJA ägg.
jag funderar på att sälja mina ägg. såg ett program på tv förut om en tjej som sålde sina ägg och fick väldigt bra betalt, tror det var i usa. nån som vet hur det funkar? Är alltså bara intresserad av att SÄLJA ägg.
hej!
hur var dte nu...äggdonation vart väl just tillåtet i sverige eller?
men med dålig ersättning....?
tror inte det är lika lönsamt som i usa iaf..nån annan som VET eller?
Äggdonatorer i Sverige får en mer symbolisk ersättning för utebliven inkomst. Tror det handlar om max ett par tusen men vet inte exakt.
Har hört att det i USA handlar om helt andra summor.
Ja i Sverige är de väl lite mer meningen att man ska göra de för att hjälpa inte bli rik på de.. Finns väldigt bra sidor angående att sälja sina ägg..
Men vad gäller i USA, tror dom har LITE samma regler som i Sverige.. Däremot är väl deras "svarta" marknad mer Hmm etablerad eller vad man ska säga..
Det är helt andra regler i Sverige än i USA. I Sverige får äggdonator ingen ersättning alls utom resekostnader och förlorad arbetsinkomst (handlar om ett par tusen kr). Kommersiell handel med ägg och sperma är inte tillåtet. I USA däremot kan du sälja ägg till privata fertilitetskliniker och få stora summor pengar. Är du ung, högutbildad, har höga resultat på IQ tester och ett önskvärt utseende (tex lång och blond) kan du sälja dina ägg för hundratusentals kronor.
Jag skulle dock INTE rekommendera någon att delta i denna vidriga designer-baby handel och dessutom skall man vara medveten om att det inte är riskfritt att donera ägg. Jag var själv äggdonator i Sverige av helt altruistiska skäl, och det resulterade tyvärr i att jag lades in på sjukhus akut med svår OHSS (ovariellt hyperstimuleringssyndrom). Sällsynt, men det händer, och kan i värsta fall medföra rupturer på äggstockar eller andra inre organ, samt blodproppar. Med andra ord en tillstånd som faktiskt kan vara livshotande.