Tiramisu, savoiardikex?
Undra om man kan använda några andra kex än
savoiardikex till tiramisu?
Undra om man kan använda några andra kex än
savoiardikex till tiramisu?
Från Tasteline:
2 paket savoiardikex (eller en tredelad tjock tårtbotten)
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=2524
Tack läste det receptet men tycker det låter
så smaklöst med tårtbotten!!
Såg ett program med någon TV kock och han tog några andra kex men komer inte ihåg Vilka !!
Mer tips
Går tydligen att ta biscotti istället också
Rosis, fast Kexen i sig är ju ändå rätt smaklösa så det går säkert lika bra med någon typ av sockerkaka/tårtbotten.
Biscotti låter däremot konstigt....? Men det kanske funkar...?
Tack
Jag brukar skära en köpes tårtbotten i stavar (ungefär i storlek som savoardikexen)och torka dom i ugnen på låg värme en stund så att dom blir lite torra. Smakar som savoardikex gör (fast utan en massa strösocker). Och mycket billigare. Såg att de hade tortbottnar för 5.90 (läs 6 kr) på ICA nu till farsdag...
Har gjort med vanlig sockerkaka, utan att torka den. Det funkar bra... Det är ju smeten, kaffet, kakaon och spriten som gör Tiramisu gott ;-D Droppa på lagom mycket bara, inte så att sockerkakan löses upp i beståndsdelar.
Tack för alla svar.
Ska se om jag får tag på savoiardikex på ICA
Annars kör jag på Torkad tårtbotten.
Hur låg värme ska man ha när man torkar den?
hur länge ska den vara inne?
Savoiardi kex finns på ICA, jag har alltid köpt dem där. Det blir bäst med just savoiardikex. Men tårtbotten eller sockerkaka går också. Säger som SVejsan inte behöver du torka den...du blöter den bara lite mindre än vad du hade gjort med savoiardikexen. Lycka till!!
Jag brukar ha kanske 125-150 grader när jag torkar. De ska inte få färg utan bara bli torra. Du får hålla koll och vända bitarna under tiden. Dom blir inte "genomhårda" utan bara torra som om du lämnat framme en sockerkaka...